همشهری آنلاین: کتاب «کاوش‌هایی در مبانی‌ نظری حکومت دینی» اثر جدید آیت‌الله محسن اراکی روانه بازار نشر شد.

کتاب کاوش‌هایی در مبانی‌ نظری حکومت دینی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «کاوش‌هایی در مبانی نظری حکومت دینی» نوشته آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف وارد بازار نشر شد.

مجموعه حاضر، بخشی از مقالات آیت‌الله محسن اراکی است که در مقوله حکومت اسلامی و مبانی نظری آن در مقاطع مختلف در کنفرانس‌های علمی در لندن ایراد شده است.

نظر به اهمیت موضوع حکومت در اسلام و با توجه به شکل نوین و علمی طرح چنین مباحثی، نویسنده تصمیم گرفت به منظور بهره‌‏برداری پژوهشگران و اندیشمندان، این مجموعه مقالات را چاپ و منتشر کند. این مجموعه شامل مقالاتی درباره ضرورت حکومت دینی، اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی، جایگاه مردم در نظام حکومتی اسلام، تفاوت حکومت اسلامی با حکومت استبدادی یا دموکراسی، نقش تحولات اجتماعی در نظریه های فقهی و تحولات اجتماعی و نظریات فقهی است که به مناسبت‌های مختلف در کنفرانس‌های بین‌المللی و نشریات معتبر منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «اداره امور بشر با فرامین الهی، توسط رهبران آسمانی و از طریق اجرای برنامه‌‌های عادلانه و سعادت‌بخش، یک واجب عقلی است. البته این وجوب، بدان معنی نیست که حکومت دینی با جبر و اکراه بر مردم تحمیل شود، بلکه شیوه عمل حکومت دینی، اتکای بر اراده مردم است. بدین ترتیب، برپایی حکومت عدل الهی، یک وظیفه عقلی است که مردم در برابر آن مسئولند و به همین دلیل، بر اراده مردم استوار است. حکومت دینی، مسئولیتی است که دو طرف دارد. از یکسو، بنابر حکم عقل، واجب است که خدای متعال این امکان را برای آحاد بشر فراهم کند که بتوانند راه عدل را در زندگی در پیش گیرند و از سوی دیگر، بنابر حکم عقل، بر مردم واجب است از رهبران الهی و برنامه‌های آنان که اجرای عدل در زندگی بشر است، حمایت کنند و با رهبری آنان، عدل و قسط را برپا دارند.»

کتاب «کاوش‌هایی در مبانی نظری حکومت دینی» در 134 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 5000 تومان، اسفند ماه 1394 از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است.

کد خبر 328348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha