دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

دکتر سعید منتظرالمهدی: امسال، به روال چند سال اخیر، پس از نیمه نخست اسفند نگرش، انتظار و نگرانی تعدادی از شهروندان را پیرامون شب آخرین چهارشنبه سال سنجش کردیم.

دکتر سعید منتظرالمهدی

مقايسه اين يافته‌ها با نتايج 5سال اخير نشان مي‌دهد كه انتظار، تلقي و نگرش شهروندان به «چگونگي» سپري شدن اين شب، فرهنگي‌تر شده است؛ يعني اغلب شهروندان انتظار دارند تا همگان به‌ويژه گروه‌هاي جوان و پر انرژي در آن شب رفتارهايي را از خود به نمايش بگذارند كه با پيشينه تاريخي و فرهنگي پاسداشت اينگونه روزهاي آئيني همسو و هماهنگ باشد.

علاوه بر اين از مجموع و ميانگين نظرات شهروندان چنين پيداست كه هر ساله از سطح نگراني و دلهره آنان از چند و چون اقدامات جوانان در شب چهارشنبه آخر سال كاسته شده و اضطراب و ترس آنان كاهش يافته است. بي‌نياز به هيچ استدلالي اين «دلهره زدايي» تماماً همسو با واقعيت بوده است؛ چه اينكه در چند سال اخير اقشار مختلف جامعه، به‌ويژه نوجوانان و جوانان، با آگاهي از پيامدهاي زيانبار و مخرب جسمي و رواني استفاده از مواد آتش زا و پر سر و صداي غيراستاندارد، استفاده از آنها را به كناري نهاده‌اند.

حالا مدتي هست كه «در كنار هم بودن» و گپ و گفت نشاط انگيز و رو آوردن به بازي‌ها و سرگرمي‌هاي سنتي در حال جايگزيني با تفريحات خطرناك است.ناجا نيز امسال همچون هميشه، هوشيار و هوشمند و با چابكي و آمادگي بيشتر و البته به‌صورت محسوس و نامحسوس دركنار شما شهروندان خواهد بود تا شما در محيطي آرام به استقبال سال 1395برويد. مشاهدات و تجارب و مطالعات ما در چند سال اخير نشان از اين دارد كه رفتارهاي جوانان و نوجوانان عزيزمان، بيش از پيش به سوي هنجارمندي و آرامش‌جويي سوق داشته است. برآورد ما نيز از چهارشنبه آخر سال اين است كه امسال نشاني از هيجانات لجام گسيخته نخواهد بود. البته پليس با معدود افرادي كه اصرار و پافشاري به هنجارشكني خود داشته باشند حتماً برخورد خواهد كرد. مطمئن هستيم پليس و مردم با همدلي و تعامل مستمر، بهاري نشاط انگيز و ايمن را به ارمغان خواهند آورد.

  • معاون اجتماعي ناجا
کد خبر 328254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha