مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از افزایش تا ۱۱هزار تنی زباله در روزهای پایانی سال و آستانه عید نوروز خبر داد و گفت: شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه ۱۳۷نسبت به اهدای پسماندهای حجیم خود به شهروندان نیازمند اقدام کنند.

پسماند

حسين نوروزي با اشاره به اينكه اين پسماندهاي حجيم بعد از تعميرشدن به شهروندان نيازمند اهدا مي‌شوند، گفت: درصورت تفكيك پسماندهاي حجيم، آن دسته از پسماندهايي كه قابل استفاده نباشند، در روزهاي پاياني هفته در بحث استحصال قرار مي‌گيرند كه به فرآورده‌هاي ديگري همچون نئوپان تبديل خواهند شد.

وي با بيان اين مطلب تصريح كرد: حجم زباله شهر تهران به‌طور تقريبي در 10روز اول اسفندماه 10درصد افزايش پيدا مي‌كند كه بخشي به‌دليل نوع مصرف شهروندان و نظافت شب عيد منطقي است. سال گذشته در آستانه نوروز حداقل 30تا 40درصد افزايش زباله داشتيم، با اين حساب پيش بيني مي‌شود كه 7هزار تا 7500تن زباله روزانه شهر تهران به 11هزار تن زباله برسد. مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران درباره همراهي شهروندان براي تحويل پسماندهاي آخر سال افزود: اگر بتوانيم زباله‌ها را مديريت كنيم به‌طور قطع اين حجم پسماند كم خواهد شد.

به‌طور نمونه، اگر بتوانيم دورريزي زباله‌هاي حجيم را در روزهاي آخر هفته قرار دهيم شاهد كاهش زباله در روزهاي آخر سال خواهيم بود. وي با اشاره به اينكه اگر پسماندهاي حجيم با زباله‌هاي ديگري در طول ايام هفته مخلوط شوند تفكيك زباله را با مشكل مواجه خواهند كرد، ادامه داد: اين نوع از پسماندهاي حجيم ماشين‌هاي حمل زباله را با اختلال روبه‌رو مي‌كنند. ماشين‌هاي خاصي كه اين پسماندها را حمل كند در طول هفته كمتر داريم، از اين‌رو جابه‌جايي اين زباله‌ها با مشكل مواجه مي‌شود. جعفري با اشاره به اينكه اين پروسه تفكيك و مديريت در ارائه آن، مي‌تواند مسير استحصال پسماند را به‌طور مطلوبي طي كند، خاطرنشان كرد: اين كار مي‌تواند به پسماندهاي شهر تهران كمك شايان‌توجهي كند تا در نهايت هزينه‌هاي زباله در پايتخت افزايش پيدا نكند.

  • گسترش فعاليت ايستگاه‌هاي مياني حمل زباله پايتخت

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با اشاره به فعاليت گسترده ايستگاه‌هاي مياني حمل زباله شهر تهران در سال‌جاري گفت: 11ايستگاه مياني در شهر تهران فعال هستند و به‌طور تقريبي در هر 2منطقه يك ايستگاه حمل پسماند وجود دارد كه به‌خودروهاي بزرگ سمي تريلر تجهيز شده‌اند كه با افزايش حجم پسماند فعاليت اين جايگاه‌ها نيز افزايش قابل توجهي يافته‌است. جعفري با اشاره به توجه جدي شهروندان به‌منظور كاهش حجم پسماند خانگي گفت: انتظار داريم كه شهروندان تهراني هماهنگي و همراهي بيشتري با مديريت شهري داشته باشند، چرا كه هزينه جمع‌آوري پسماند، در روزهاي آخر سال با توجه به افزايش حجم پسماند، افزايش جدي مي‌يابد. اين در حالي است كه شهروندان تهراني با مشاركت در زمينه كاهش توليد و تفكيك زباله از مبدا مي‌توانند ياريگر مديريت شهري باشند.

وي با اشاره به اينكه طرح ديوار مهرباني مي‌تواند بخشي از زائدات كه از جنس پارچه ‌هستند را كاهش دهد، گفت: شهروندان به اين نكته توجه كنند كه هر چيزي كه مورد نيازشان نيست، پسماند تلقي نمي‌شود‌ بلكه ممكن است با اندكي اصلاح و ترميم دوباره بسياري از وسايل را به چرخه استفاده بازگرداند. از اين‌رو انتظار مي‌رود برخي منسوجات و البسه از سوي شهروندان براي استفاده نيازمندان در مكان‌هايي كه به نام ديوار مهرباني معروف شده است گذاشته شود.

  • 2 تجربه موفق

مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران به اجراي موفق 2طرح زيست‌محيطي با استفاده از ظرفيت‌هاي مذهبي جامعه اشاره كرد و افزود: ما 2 طرح را در شهر تهران با استفاده از ظرفيت مذهبي اجرا كرديم؛ يكي طرح خادمان هيئت‌‌ها بود كه براساس آن در هر هيئت، تعدادي از اعضا شامل جوانان و افراد مسن با عنوان خادمان هيئت به رفت و روب محيط و پاكسازي محيط عزاداران پرداختند. اين طرح بسيار موفق بود و در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني شاهد شهري تميز و پاك بوديم. اتفاق ديگر هم در شهرري رخ داد. در اين طرح تعويض ليوان‌هاي پليمري با ليوان‌هاي تجزيه‌پذير به سرانجام رسيد. حسين جعفري در ادامه گفت: اعتقاد ما اين است كه كشور ما ظرفيت مشاركت مردمي با تكيه بر آموزه‌هاي مذهبي بسيار بالايي دارد. با تكيه بر اين ظرفيت حتي كورترين گره‌ها هم با تكيه بر اين ظرفيت قابل باز شدن است.

کد خبر 328143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha