همزمان با روز جهانی حفاظت از رودخانه‌ها (۱۴مارس برابر با ۲۴ اسفندماه) مه‌لقا ملاح، رئیس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست ایران که بیش از ۶۰سال پیشینه فعالیت زیست‌محیطی دارد با تنظیم نامه‌ای خطاب به سازمان بازرسی کشور، خواستار توقف عملیات ساخت‌وساز غیرقانونی درحاشیه رودخانه جاجرود در لواسان شد.

جاجرود

شهرداري لواسان فروردين‌ماه امسال با توجيه اجراي پروژه عمراني و بهسازي، 700درخت صنوبر را قطع كرد؛ درختان كهني كه ميراث طبيعي و نشانه هويت اقليمي منطقه بود و درپي اين اقدام دور از انتظار، زمستان امسال با تجهيزات سنگين به سراغ رودخانه جاجرود رفت و با نصب تابلوي ساماندهي رودخانه جاجرود، در حاشيه رودخانه عمليات ساخت مجتمع تفريحي و سياحتي را آغاز كرد.

در نامه مه‌لقا ملاح آمده است: «بدون‌شك همانگونه كه مستحضر هستيد در ابتداي سال۱۳۹۴ تعداد ۷۰۰ اصله درخت در منطقه ورودي شهر لواسان توسط شهرداري قطع شد. متعاقب آن عمليات تسطيح منطقه با وسايل مكانيكي سنگين انجام پذيرفت كه مورد اعتراض فعالان محيط‌زيست و اهالي منطقه قرار گرفت. در حال حاضر پرونده شكايت عليه شهرداري لواسان از طرف سازمان محيط‌زيست مفتوح است اما به‌رغم چنين اقداماتي شهرداري منطقه به عمليات تسطيح و حاشيه‌گذاري با بلوك‌هاي سيماني ادامه مي‌دهد و بيم آن مي‌رود كه آنچه در گردنه حيران يا ساير مناطق به وقوع پيوست اينجا نيز تكرار شود.

جنابعالي مستحضر هستيد كه فرهنگسازي يكي از عوامل بازدارنده تخريب منابع طبيعي و محيط‌زيست محسوب مي‌شود اما در مقابل چنين دست‌اندازي‌هاي گسترده در سطح كلان كه مورد نكوهش مقام معظم رهبري نيز هست فعاليت سازمان‌هاي مردم‌نهاد رنگ مي‌بازد و جايي براي ترويج فرهنگ محيط‌زيست در شرايط كم‌آبي كنوني و گرمايش زمين باقي نمي‌گذارد.»

کد خبر 328118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha