یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: «بازار عاشقان» یکی از اجراهای نوروزی تئاتر ایران در سال آینده است که از ۷فروردین به کارگردانی هادی مرزبان در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

نمایش

اين نمايش در سي و چهارمين جشنواره تئاتر فجر در تالار اصلي تئاتر شهر اجرا شد و ويژگي اصلي اجراي عمومي آن نسبت به اجراي جشنواره‌اي، تغيير بازيگر نقش مولاناست. بازار عاشقان بيش از 80 بازيگر دارد كه اين روزها همراه ديگر عوامل براي اجرا در تالار وحدت تمرين مي‌كنند.

مرزبان كه كارگرداني بيش از 20نمايش را در كارنامه هنري خود دارد، درباره تفاوت‌هاي بازار عاشقان نسبت به جشنواره به همشهري مي‌گويد: «ما در جشنواره تئاتر شهر به‌دليل كوچكي صحنه تالار اصلي تئاتر شهر بخشي از دكور مربوط به بازار قونيه را نصب نكرديم. در اجراي عمومي تغييري در دكور داريم و تصميم گرفتيم صحنه بازار قونيه در سالن انتظار تالار وحدت نصب شود تا تماشاگر در همان آغاز در حال و هواي نمايش قرار بگيرد و خود را جزئي از نمايش بداند. به اين ترتيب، تماشاگران با صداي جارچي وارد سالن مي‌شوند و به تماشاي اجرا مي‌نشينند.»

  • يك جايگزيني مطلوب

وي درباره حضور محمد حاتمي به جاي ايوب آقاخاني هم مي‌گويد: «در اين نمايش شمس و مولانا به جرم عشق ورزيدن در يك دادگاه تخيلي محاكمه مي‌شوند. نخستين بار كه تصميم به اجراي بازار عاشقان گرفتم، حاتمي را براي بازي در نقش مولانا در ذهن داشتم اما او آن زمان درگير كاري ديگر بود و وقتي بعد از جشنواره قرار شد نمايش را در نوروز اجرا كنيم، با انصراف آقاخاني دوباره به حاتمي پيشنهاد دادم و او پذيرفت.»

كارگردان «خانمچه و مهتابي» يادآور مي‌شود: «در بازار عاشقان مي‌خواهم به تماشاگر نشان بدهم كه چيزي عوض نشده و فقط زمان تغيير كرده است. عشق همان است و دوستي و عشق را نمي‌توان تغيير داد.» مرزبان كه همواره از كارگردانان آثار پربازيگر بوده، ظاهرا در نمايش خود ركورد تعداد بازيگران را شكسته و حدود 90بازيگر اصلي و فرعي در بازار عاشقان او حضور دارند. اين تعداد با عوامل پشت صحنه به 100نفر مي‌رسد.

  • فرصتي براي اجرا

كارگردان «هاملت با سالاد فصل» درباره تصميم 8 سال پيش خود براي اجراي بازار عاشقان مي‌گويد: «آن سال به دلايلي كار تعطيل شد و در اين فاصله چند نمايش ديگر اجرا كردم اما در ملاقات‌هايي كه با محمد ابراهيميان نويسنده نمايشنامه داشتم، باز هم تصميم گرفتيم كار را روي صحنه ببريم. ابراهيميان متن را بازنگري و آن را به‌روز كرده است. در اين زمان آدم‌ها از هم دور شده و محبت را فراموش كرده‌اند. در شرايطي كه جهان به سمت خشونت رفته، بازار عاشقان مي‌تواند يادآور عشق و دوستي باشد.»

  • 105دقيقه در بازار عاشقان

علاقه‌مندان به هنرهاي نمايشي مي‌توانند از 7فروردين هر روز ساعت 18تماشاگر اجراي عمومي «بازار عاشقان» هادي مرزبان در تالار وحدت باشند. فرهاد قائميان، محمد حاتمي، شهرام عبدلي، فرزانه كابلي، صادق توكلي، مجيد غفاري، شيوا سرمست، محمد علايي، مريم افشار، آيه قباديان، فائقه شلالوند، راضيه ده‌پاييني، گلريز ابراهيم، احسان عباسي، ميلاد محمدي‌پور و... ازجمله بازيگران اين نمايش 105دقيقه‌اي هستند كه طراحي حركات موزون آن را فرزانه كابلي بر عهده دارد. مجيد ميرفخرايي مدير هنري، جهانسوز فولادي آهنگساز و محمد حشتمي خواننده، گروه بازار عاشقان را همراهي مي‌كنند.

کد خبر 328112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha