چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

یک سال حمله مداوم، فروریختن ده‌ها هزار بمب پیشرفته و کشتار بیش از ۶هزار غیرنظامی ازجمله هزار و ۵۰۰کودک در یمن نتوانست عربستان را به هدفش در یمن برساند و سرانجام مقام‌های ریاض مجبور به تسلیم شدن در مقابل یمنی‌ها شدند.

یمن

منابع دولتي عربستان اعلام كرده‌اند كه ائتلاف عربي به رهبري رياض با جنبش شيعيان حوثي براي آتش‌بس در مناطق مرزي به توافق رسيده‌اند.به گزارش الجزيره اعلام اين توافق پس از يك هفته مذاكرات سري ميان نمايندگان دو طرف صورت مي‌گيرد؛مذاكراتي كه براساس گزارش الجزيره با درخواست دولت عربستان و در داخل خاك اين كشور صورت گرفته است.

براساس توافق صورت گرفته اين آتش بس همراه با ارسال مواد پزشكي و كمك‌هاي انساني به مناطق مرزي يمن خواهد بود و اين كمك‌ها از مرز عربستان وارد يمن جنگ‌زده مي‌شود. براي نخستين بار است كه عربستان وارد مذاكره مستقيم با جنبش انصارالله مي‌شود. در طول يك سال گذشته رياض همواره بر ادامه حملات عليه يمن تأكيد داشت و حتي عادل الجبير، وزير امور خارجه اين كشور به‌تازگي در مصاحبه‌اي با اشپيگل تأكيد كرده بود كه حملات عربستان تا رسيدن اين كشور با اهدافش ادامه پيدا مي‌كند.

دعوت از نمايندگان انصارالله و مذاكرات محرمانه اما به خوبي نشان مي‌دهد كه رياض تلاش دارد هر چه سريع‌تر از مهلكه‌اي كه وارد آن شده فرار كند. خبرگزاري رسمي عربستان اعلام كرده كه توافق آتش‌بس با ميانجيگري چهره‌هاي قبيله‌اي و عشايري در داخل يمن صورت گرفته است. به‌عنوان بخشي از اين توافق همچنين روز گذشته يك افسر عربستان با 7 اسير از جنبش انصارالله مبادله شد. العربيه گزارش داده كه جابر الكعبي، گروهبان ارتش عربستان در مقابل 7نفر از مبارزان انصارالله آزاد شده است.

ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان ابراز اميدواري كرده كه اين آتش‌بس مرزي ادامه پيدا كرده و بتواند راه را براي حل سياسي بحران يمن براساس قطعنامه 2216شوراي امنيت و تحت نظارت سازمان ملل، هموار كند. اقدام عربستان براي درخواست و مذاكره و آتش‌بس همچنين به‌دنبال افزايش فشارهاي جهاني به اين كشور به‌خاطر كشتار غيرنظاميان در يمن و هدف قرار دادن بيمارستان‌ها و خانه‌ها صورت گرفته است.

به تازگي شوراي امنيت در نشستي كه پشت درهاي بسته انجام شد با ابراز نگراني شديد نسبت به اوضاع وخيم انساني در يمن از طرف‌هاي درگير خواست تا به قوانين بين‌المللي پايبند باشند. سازمان ملل متحد چندين بار از ائتلاف به رهبري عربستان و حملاتش به اهداف غيرنظامي انتقاد كرده و آن را ناقض قوانين بين‌المللي خوانده است. برخي منابع اعلام كرده‌اند عربستان تحت فشار سازمان ملل و آمريكا مجبور به مذاكره شده است و به نظاميان خود هشدار داده كه به آتش‌بس‌پايبند باقي بمانند. براساس اعلام سازمان ملل حداقل 21ميليون نفر در يمن نياز به كمك‌هاي فوري بشردوستانه دارند.

کد خبر 327814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha