چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

مهرداد مال عزیزی: به گفته سخنگوی دولت تدبیر و امید، ۳۰۰۰طرح ناتمام از دولت قبل معطل مانده‌اند که به نقل از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی دولت تدبیر و امید، حدود ۴هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آنها نیاز است.

طرح های نیمه تمام

قطعا برخي از اين طرح‌ها در مرحله تعريف پروژه و برخي در مرحله شناسايي و برنامه‌ريزي و انتخاب مشاور و برخي در مرحله انتخاب عامل چهارم و برخي در مرحله انتخاب پيمانكار و برخي در مرحله اجرا و تحويل موقت و برخي در مرحله فلان و فلان و فلانند. اينكه از اينجا به بعد در دولت جديد، تحقق اهداف و رويكردها و شكل و نتايج پيش‌بيني شده براي اينگونه طرح‌ها به چه سرانجامي خواهد رسيد، هيچ‌گونه تضميني قابل تصور نيست. دستگاه‌هاي كارفرمايي طرح‌هاي عمراني در مقياس كلان و خرد كه زيرمجموعه‌هاي وزارتخانه‌هاي دولتي شامل ادارات مسكن و شهرسازي و شهرداري‌ها قسمي از آنانند، به انجام طرح‌ها در بخش‌هاي زماني منقطع با مديريت‌هاي متغير خو گرفته‌اند و كمتر و شايد اصلا تجربه انجام صفر تا صد پروژه با مديريت واحد در برنامه‌ريزي و طراحي و اجرا را نداشته‌اند.

داغ اين تغيير مديريت و تطويل زمان اجراي برنامه‌هاي عمراني، تقريبا بر تن اكثر مهندسان مشاور و پيمانكاران زده شده است . اين بي‌اعتمادي در بطن رابطه حرفه‌اي بين كارفرمايان دولتي و شركت‌هاي مشاوران و پيمانكاران كه تا عمق روابط با كارفرمايان خصوصي نيز رسوخ كرده است، از 2 وجه قابل بررسي است؛ نخست: اين روابط بي‌اعتماد، ميدان رقابت حرفه‌اي شركت‌هاي مشاور و پيمانكار در انجام پروژه‌هاي عمراني را بي‌رونق و بي‌انگيزه كرده و فضاي ناسالمي از رانت قراردادهاي هدايت‌شده را به‌وجود آورده است و چون ذات و نفس اينگونه روابط بر مباني رشوه و درصد و سهم و... استوار است ، انجام شرح خدمات اينگونه پروژه‌ها نيز با نواقص و مشكلات و ناتواني‌هايي همراه مي‌شود كه زيان‌هاي سنگين آنها، غيرقابل جبران خواهد بود. سپس: كشدارشدن برنامه زماني پروژه‌ها كه عموما با الحاقيه‌هاي مكرر در رديف اعتباري و تغييرات مكرر مديران و كارشناسان ناظر همراهند، به مرور اهداف و رويكردهاي پروژه نيز تغييريافته و جوانب قوت و فرصت آنها تضعيف شده و ساز ناموزون از مرحله تعريف پروژه تا برنامه و تأمين اعتبار و طرح و اجرا و نظارت و تحويل قطعي، اگر به مرحله بهره‌برداري برسد، به پروژه‌اي مي‌انجامد كه در ضرب‌المثل سر شتر و سم گاو و خال پلنگ بيشتر مي‌گنجد. 

کد خبر 327730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha