همشهری آنلاین: مدیرکل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به نحوه شناسایی مراکز معاینه فنی مجاز تاکید کرد که اتوبوس‌های اسکانیا مدت‌هاست به سیستم هشداردهنده هوشمند مجهز شده‌اند.

جواد هدایتی با بیان اینکه اولویت اداره کل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراکز معاینه فنی است، ادامه داد: دستورالعمل راه اندازی مراکز معاینه فنی، صدور پروانه و فعالیتشان طبق مصوبه ای که سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید. آیین نامه بسیار مترقی و به روز شده ای است چرا که 10 سال از آیین نامه پیشین می گذشت و این بازنگری با همکاری وزارت کشور در دو بخش وسایل نقلیه سبک و سنگین به سرانجام رسید.

وی در این باره با ارائه توضیحاتی، گفت: بر اساس همین آیین نامه، ضوابط تاسیس هم در حال بازنگری است و به جمع بندی می رسد. همچنین نظامات کنترلی و تشویقی موثری در حال تصویب است که محرک مناسبی برای ساماندهی مراکز معاینه فنی به شمار می آید.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در وظایف مراکز معاینه فنی بحث آلایندگی هوا هم گنجانده شده، اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگی با سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست برای بحث آلاینده های وسیله های نقلیه سنگین وجود دارد و جلسات متعددی برگزار می شود. از این رو اولویت یک دفتر آمار بحث مراکز معاینه فنی است و برنامه های متعددی در تمام حوزه ها از جمله قوانین و مقررات، دستورالعمل ها، مباحث آموزشی و مهارت محوری برای پرسنل مراکز، سامانه های ارتباطی و سایر بخش ها، فعال است.

هدایتی ادامه داد: مراکز معاینه فنی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای شروع به کار مجوز دریافت می کنند و چون سرور سامانه برخط سازی در سازمان راهداری فعال است، تنها مراکزی مجاز به انجام معاینات فنی هستند که به این سامانه متصل باشند.

وی توضیح داد: با فعال سازی سیستم بر خط سازی، هر وسیله نقلیه سنگینی که به مراکز معاینه مراجعه می کند، پس از ثبت اطلاعات خودرویی، آزمون و تست ها، در یک دیتا سنتر سازمان راهداری این اطلاعات ثبت می شود. از سوی دیگر دو کارت هوشمند ناوگان و راننده هم در سیستم سازمان فعال دارد. بنابراین راننده ای را مجاز می دانیم که کارت هوشمند رانندگی داشته باشد.

وی گفت: معاینه فنی به معنی این نیست که ماشین در تمام قطعاتش باید کنترل شود. بلکه در تست سرعت، نور و بحث آلایندگی هاست و در تمام دنیا این تست ها کاملا مشخص است. اتوبوس های اسکانیای امروزی بسیار پیشرفته تر از اتوبوس های سالهای گذشته و مجهز به سیستم هوشمند هستند.

کد خبر 327702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha