دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

وزیرخارجه و رئیس‌جمهور روسیه این روزها بیشتر از هر موضوع داخلی کشورشان، برای بحران سوریه وقت صرف می‌کنند.

توزیع کمک غذایی در لازقیه

ولاديمير پوتين با مذاكره تلفني با سران كشورهاي عربي و غربي و سرگئي لاوروف در ديدارهاي حضوري با همتاي آمريكايي‌اش و مذاكره در منطقه خاورميانه و مذاكره‌كنندگان روس در خاك سوريه، تلاش مي‌كنند آتش‌بسي كه از 10روز پيش در سوريه آغاز شده ادامه يابد.

منابع خبري وزارت خارجه روسيه از مذاكرات فشرده با ده‌ها گروه مسلح مخالف براي پيوستن آنها به آتش‌بس خبر داده‌اند. به گفته اين منابع، مذاكره‌كنندگان روس در پايگاهي نظامي به نام حميميم در حال گفت‌وگو با ده‌ها گروه مخالف مسلح هستند. تا‌كنون در نتيجه اين مذاكرات 30گروه مخالف مسلح به آتش‌بس پيوسته‌اند. مذاكرات فشرده با 10گروه ديگر ادامه دارد. تعدد گروه‌هاي مسلح در جبهه جنگ با ارتش سوريه، يكي از اصلي‌ترين دلايل گسترش درگيري‌ها و طولاني شدن آن در سال‌هاي اخير بوده ‌است. اين گروه‌هاي مسلح كه بعضي گزارش‌ها شمار آنها را تا 150گروه نشان مي‌دهد، هر كدام از حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از بيرون از خاك سوريه برخوردارند. به‌همين دليل در 4سال گذشته هر گاه صحبت از توقف درگيري‌ها و مذاكرات صلح سوريه مي‌شد، تعدد اين گروه‌ها به‌عنوان تأييد غيرممكن بودن راه‌حل سياسي بحران سوريه مطرح مي‌شد. اكنون اما روسيه با مذاكره گروه به گروه، گامي بزرگ براي يافتن راه‌حل سياسي براي بحران سوريه برداشته‌ است.

وزيرخارجه و رئيس‌جمهور روسيه در اظهارنظرات جداگانه‌اي در روزهاي اخير، درباره تداوم آتش‌بس در سوريه سخن گفته‌اند. لاوروف روز شنبه گفت كه آتش‌بس در سوريه موقتي نيست و دائمي خواهد بود. همزمان رايزني نماينده سازمان ملل براي برگزاري دور بعدي مذاكرات ميان مخالفان و دولت سوريه ادامه دارد. دور دوم مذاكرات تا‌كنون چندبار به تأخير افتاده و تاريخ دقيق آن هنوز معلوم نيست. دور اول اين مذاكرات‌ماه گذشته درحالي برگزار شد كه دو طرف مقابل هم پاي ميز مذاكره ننشستند.

  • حلقه محاصره داعش تنگ‌تر شد

همزمان از رقه در شمال شرق سوريه گزارش‌هايي درباره تحركات عليه داعش منتشر شده‌است. رقه پايگاه اصلي داعش در سوريه و مركز خلافت خودخوانده اين گروه تروريستي است. در هفته‌هاي اخير گزارش‌هايي درباره افزايش اعدام‌ها در اين شهر و همچنين در موصل كه شهر تحت اشغال داعش در عراق است منتشر شده‌است. محدود شدن منابع مالي داعش و همچنين شدت گرفتن مقاومت‌هاي مردمي باعث افزايش تحركات عليه داعش در رقه شده‌است. برخي گزارش‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي از استقرار پرچم دولت سوريه در برخي مناطق رقه حكايت دارد.

کد خبر 327433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha