یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی: بحث اهدای کتاب کار بسیار ارزشمندی است. این اهدا می‌تواند مناسبت‌های مختلفی داشته باشد؛ از هدیه جشن تولد گرفته تا عیدی نوروزی و حتی به مناسبت‌های مختلفی که فرد موفقیتی کسب کرده است.

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی

طبيعي است در اين كار وقتي ما مي‌توانيم به موفقيت كامل برسيم كه همه رسانه‌ها نيز در تشويق اين امر سهيم باشند و روي آن سرمايه‌گذاري كنند.منظورم اين است كه آن را انعكاس بدهند. به‌عنوان مثال، خود رسانه پر مخاطب صدا و سيما مي‌تواند مشوق اين موضوع در فيلم‌ها ، سريال‌ها و تبليغات تلويزيوني باشد.

حتي در برنامه‌هاي كودك نيز تشويق اين موضوع مي‌تواند بسيار مؤثر باشد.با اين‌كار مي‌توانيم ذهن پاك كودك را با اين نوع از هديه آشنا كنيم تا او هم از خردسالي ياد بگيرد كه هديه كتاب، ارزشمندترين هديه ممكن است. اما در اين‌باره توجه به نكاتي نيز اهميت دارد. مثل اينكه شخصي كه كتابي را مي‌خواهد هديه بدهد بايد روحيه مخاطب خود را بشناسد؛ يعني بداند آن شخص به چه حوزه‌اي علاقه دارد تا متناسب با آن علايق بتواند براي او كتابي به‌عنوان هديه بگيرد.

موضوع مهم ديگر در اين زمينه توجه به سازوكارهايي است كه فرد به واسطه آنها مي‌تواند يك انتخاب مناسب داشته باشد. چرا كه انتخاب كتاب بد چه بسا فرد را از مطالعه و هديه يا عيدي گرفتن كتاب سر خورده كند.

به‌عنوان مثال در اين بازار آشفته نشر اگر كسي بخواهد به مناسبت نوروز كتاب شعري عيدي بدهد، با توجه به اينكه من بارها هم گفته‌ام از حدود 3 هزار عنوان شعري كه در سال منتشر مي‌شود بالغ بر 70 درصد آنها قابل خواندن نيست، 20درصد قابل تورق است و تنها 10درصد آنها قابل خواندن است، فرد در خريد چند مجموعه شعر خوب براي عيدي دادن دچار سردرگمي مي‌شود.

در اين‌باره اهميت وظيفه رسانه‌ها در معرفي كتاب‌هاي خوب، كاملا مشخص مي‌شود. از طرفي شخص اگر خودش كتابخوان حرفه‌اي باشد نيز مي‌تواند كتاب‌هاي خوب را بسته به سليقه و علاقه مخاطبش تهيه كند. راه ديگر شناخت ناشران حرفه‌اي و متخصص در حوزه‌هاي مختلف است. امروزه ناشران حرفه‌اي در حوزه‌هاي مختلف به‌صورت تخصصي كار مي‌كنند كه افراد با شناخت آنها مي‌توانند تا حد زيادي اطمينان داشته باشند كه كتابي كه براي هديه و يا عيدي دادن انتخاب كرده‌اند، كتاب خوبي خواهد بود. من معتقدم اگر اين اتفاق در سطح كشور به‌طور جدي مورد توجه قرار بگيرد، اتفاق بسيار ارزشمندي است؛ چون هم به بالا رفتن سرانه مطالعه در كشور كمك خواهد كرد و هم به وضعيت نابسامان نشر و كتاب.

کد خبر 327307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha