همشهری آنلاین: عروسک‌ها، بازی‌های کودکانه، جشن‌های نوروزی، ترانه‌ها و... نمادی از میراث ناملموس کشورهایی است که فرهنگ مشترک دارند و مانند نخ‌های یک پرچم به هم بافته شده‌اند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

Native dolls

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دلشاد رحیمف مدیر بخش مردم‌شناسی آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان این مطلب را در حاشیه برگزاری همایش "عروسک‌های بومی و نوروزی" مطرح ساخت.

او با اشاره به اینکه با یک سخنرانی علمی با عنوان "عروسک‌های تاجیکستان و بازی‌های نوروزی" و نمایش عروسک‌های محلی در این همایش شرکت کرده است تصریح کرد: در طول سه روز برگزاری همایش عروسک‌های بومی و نوروزی، دانشمندان، اساتید، فرهیختگان، هنرمندان و ... در این حوزه به تبادل‌نظر پرداختند.

او افزود: با همکاری فعالان حوزه میراث ناملموس در کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، ازبکستان و تاجیکستان تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده که بر اساس آن در سالهای آینده جشنواره‌ای با عنوان "کاروان عروسک‌های جهان بدون سیاست" هر ساله در یکی از این کشورها برگزار خواهد شد.

رحیمف خاطرنشان ساخت: شرکت در این همایش مختص کشورهای آسیایی نیست و سایر کشورهای جهان نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی در پاسخ به پرسش سایت پژوهشگاه در مورد دلیل انتخاب عروسک برای انتقال فرهنگ و بیان مشترکات فرهنگی گفت: نمایش عروسک‌ها که نمونه‌ای از فرهنگ و سنت هر ملتی هستند می‌تواند مردم را گرد هم آورد تا مشترکات فرهنگی خود را به نمایش گذارند.

به گفته وی عروسک‌ها نقش مهمی در شخصیت‌سازی کودکان دارند به نحوی که آنها از طریق همانند‌سازی می‌توانند آموزش زندگی دیده و رفتار بزرگان را تقلید و از طریق عروسک‌های بومی دانش‌های قدیمی و سنتی را نیز تمرین کنند.

او تصریح کرد: همچنین از آن جهت که کودکان آینده‌سازان هر ملتی هستند می‌توانند در انتقال فرهنگ سنتی و بومی کشورهایشان موثر باشد.

این کارشناس گفت: آنچه از سخنرانی‌ها و گزارش‌های ارایه شده در این همایش دریافتم این بود که تمامی شرکت‌کنندگان فرهنگ‌های مشابه زیادی دارند که عروسک‌ها، بازی‌های کودکانه، جشن‌های نوروزی، ترانه‌ها و... تنها گوشه‌ای از آنها است.

به گفته او، تمامی این مشترکات عناصر فرهنگی و میراث ناملموس هستند که مانند نخ‌های یک پرچم به هم بافته شده‌اند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

رحیمف با مثبت ارزیابی کردن برگزاری همایش "عروسک‌های بومی و نوروزی " تصریح کرد: برگزاری این همایش می‌تواند برای محققان و پژوهشگران بسیار مفید باشد زیرا که می‌توانند مقالات علمی زیادی در این خصوص بنویسند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد برگزاری این همایش بتواند به نزدیکی ملت‌ها و در به اشتراک گذاشتن فرهنگ‌هایشان موثر باشد.

گفتنی است: به دنبال ثبت جهانی نوروز به مدیریت ایران و با مشارکت 12 کشور همسایه "عروسک‌های بومی و نوروزی" از نقاط مختلف ایران به همراه چند کشور همسایه آسیای غربی و میانه از جمله هندوستان،‌ افغانستان، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان، اندونزی گرد هم آمدند تا آیین‌هایی همچون "تکم گردانی، حاجی فیروز و... را به نمایش گذارند.

هدف از برگزاری این همایش "طبیعت توسعه پایدار، آسیب‌شناسی آئینی و رقابت با محصولات غربی از جمله عروسک‌های باربی و باب اسفنجی " عنوان شد.

کد خبر 327302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha