مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

دیروز همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ۱۰۰۰هکتار جنگل‌کاری در دامنه جنوبی البرز به کمربند سبز اطراف شهر تهران افزوده شد.

کمربند سبز پایتخت

جمع زيادي از دوستداران طبيعت و فعالان محيط‌زيست به همراه اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در ضلع غربي بوستان ياس حاضر شدند و طبق سنت هر ساله ضمن كاشت درخت در مراسمي‌ به مناسبت افتتاح 1000هكتار جنگل‌كاري كمربند سبز شهر تهران شركت كردند.

  • قدرداني از رهبر معظم انقلاب

سخنران اصلي اين مراسم مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بود. وي با درنظر گرفتن اينكه ميزان جنگل‌كاري كمربند سبز شهر تهران به بيش از 38هزار هكتار رسيده، گفت: اين اقدام قابل‌ستايش‌ است اما هنوز در شمال و جنوب شهر تهران فضاهاي خشك به چشم مي‌خورد كه بايد درختكاري شود. وي به تهديداتي كه از ناحيه كمبود آب، جنگل‌كاري‌هاي اطراف تهران مي‌توانند به آن دچار شوند اشاره كرد و از وزير جهادكشاورزي خواست با استفاده از روش‌هاي آبخيزداري به نگراني‌هاي موجود بابت‌‌آبياري اينگونه فضاها پايان دهد. از نظر رئيس شوراي شهر تهران يكي از راهكارهاي مبارزه با آلودگي هوا و تأمين فضاي سالم براي شهروندان كاشت درخت است اما با درنظر گرفتن اينكه ارزش زمين در تهران بسيار بالاست هنوز كمبودهايي در بخش توسعه بوستان به‌ويژه درمناطق 9، 10، 17و 7وجود دارد و سرانه فضاي سبز هنوز 12تا 13متر است اما در منطقه يك تهران خوشبختانه از پارسال تاكنون باغات بسياري از سوي شهرداري خريداري و به بوستان‌هاي شهر اضافه شده است. چمران از مقام معظم رهبري بابت اينكه سال گذشته 1600هكتار از اراضي شمال اتوبان بابايي را به‌منظور حفظ و گسترش فضاي سبز شهري در اختيار شهرداري تهران قرار دادند تشكر كرد و گفت: آنچه ايشان درعرض مدتي كوتاه به بوستان‌هاي شهري اضافه كردند از آنچه ما در تمام اين سال‌ها اضافه كرديم بيشتر بود به همين دليل بايد از ايشان تشكر خالصانه داشته باشيم.

  • وجود ذخيره آب كافي براي فضاي سبز

علي محمد مختاري، مديرعامل بوستان‌ها و فضاي سبز شهرتهران نيز ديروز در پاسخ به برخي نگراني‌ها بابت آبياري فضاي سبز شهرتهران به‌دليل خشكسالي‌هاي احتمالي در تابستان گفت: صددرصد آبياري فضاي سبز شهري ما از آب خام چاه‌ها و قنوات تأمين مي‌شود، با اين همه در طول سال نيز با جمع‌آوري آب حاصل از نزولات آسماني و ذخيره‌سازي‌ آن هم‌اكنون 666هزار مترمكعب آب ذخيره كرده‌ايم تا در مواقع بحراني از آن براي آبياري فضاهاي سبز شهري استفاده كنيم. وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:‌ تا سال 84ميزان جنگل كاري‌هاي صورت گرفته تنها 22هزار هكتار بود اما ظرف 10سال گذشته اين رقم به 38هزار و 700هكتار رسيده است؛ اقدامي كه مي‌تواند براي شهر تهران حياتي بوده و نقش فيلتر را براي پاكسازي‌ هواي اين شهر ايفا كند. مختاري ضمن اعلام اين مطلب كه تعداد بوستان‌هاي شهر تهران از 75عدد در قبل از انقلاب به 2135بوستان رسيده و متعاقب آن سرانه فضاي سبز درون شهري از يك به 16متر افزايش يافته است، گفت: با اين همه ما نتوانسته‌ايم در تهران فضاي سبز را عادلانه توزيع كنيم زيرا در برخي مناطق به‌دليل فشردگي بافت‌ها اين همه ميسر نيست مگر اينكه با خريد املاك فرسوده و ريزدانه و تجميع آنها بتوانيم اراضي آزاد شده را صرف توسعه فضاي سبز كنيم. وي از حمايت‌هاي شوراي شهر تهران بابت اينكه امسال اعتبارات توسعه فضاي سبز را 150ميليارد تومان افزايش دادند تشكر كرد و گفت: سرانه فضاي سبز در سال 84حدود 9متر بود و امروز اين رقم به 16متر رسيده است. همچنين در سال 84حدود 22هزار متر جنگل‌كاري اطراف تهران داشتيم كه امروز اين ميزان به 38هزارو 700هكتار رسيده. در زمينه ساخت بوستان‌ها نيز در سال 84تنها 1100بوستان داشتيم كه امروز اين رقم به 2135بوستان رسيده است.

  • 50هزار هكتارجنگل‌كاري در دامنه جنوبي البرز

مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران‌ در‌مراسم روز درختكاري از توسعه كمربند سبز پيرامون تهران تا 50هزار هكتار ظرف 2 سال آينده سخن گفت و افزود: در چشم‌انداز مديريت شهري تلاش مي‌كنيم تا جنگل كاري را از شرق تا غرب دامنه جنوبي البرز در مناطق 22گانه دنبال و فضاي سبز يكپارچه را احداث كنيم. دستيابي به اين مهم به گفته عبداللهي نيازمند آن است تا برخي دستگاه‌ها و نهادها كه مالكيت زمين‌هايي با قابليت كاشت درخت را در اختيار دارند، شهرداري را ياري كنند و اين املاك را در اختيار مديريت شهري قرار دهند. وي گفت: مراسم كاشت درخت با مشاركت مردم و خانواده شهدا در 2 هفته پاياني سال ادامه خواهد داشت.

کد خبر 327270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha