انتقاد مقامات ایرانی از خلف وعده بانک‌های اروپایی در اجرای صریح و شفاف برجام برای همکاری با بانک‌های ایران افزایش یافت.

 خلف وعده بانک‌های اروپایی در اجرای برجام

سرانجام پس از ابهام درباره چرايي عدم‌همكاري بانك‌هاي بزرگ اروپايي با شبكه بانكي ايران، روز گذشته، معاون وزير خارجه و سفير ايران در آلمان راز اين عدم‌همكاري را فاش كردند. اخيرا، علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي و علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از برداشته‌نشدن تحريم‌هاي بانكي انتقاد كرده‌اند. چند روز پيش صالحي گفته بود: تا الان برخي بانك‌هاي بزرگ اروپايي تحريم‌هايشان را به‌طور كامل پايان نداده‌اند و ما هنوز منتظر هستيم كه وزارت خارجه ايران با اتحاديه اروپا تماس بگيرد و اين بحران را حل كند. لاريجاني در هفته گذشته در ديدار با وزير امور خارجه روماني با اشاره به توافقات هسته‌اي صورت‌گرفته ميان ايران و 1+5 تصريح كرد: مدتي است كه از امضاي توافقنامه هسته‌اي مي‌گذرد و در اين مدت ايران به تمام تعهدات خود عمل كرده است، اما متأسفانه هنوز از طرف مقابل اين تعهدات به‌طور كامل اجرايي نشده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ادامه روند تحريم در مبادلات بانكي، اظهار داشت: پيش‌زمينه انجام مراودات اقتصادي و تجاري ميان ايران و كشورهاي ديگر، تسهيل در مبادلات و امور بانكي است كه اين امر هنوز در حد مطلوب صورت نگرفته و اميدوارم كه اين مشكل هر چه سريع‌تر برطرف شود. اكبر تركان، مشاور ارشد رئيس‌جمهور شهريور امسال گفته بود كه هر روز تأخير در اجراي برجام ١٠٠ ميليون دلار ضرر براي ايران به همراه دارد.

  • ترس از تنبيهات آمريكا

به گزارش همشهري، علي ماجدي، سفير ايران در آلمان روز گذشته در همايش تجاري - بانكي ايران و اروپا با بيان اينكه ترس از تنبيهات آمريكا مانع برقراري روابط بانكي بعد از اجراي برجام شده است، گفت: بعد از اجراي برجام هنوز فعاليت‌هاي بانكي آنطور كه قرار بود آغاز نشده البته دولت آلمان تمام تلاش خود را به‌كار گرفته تا اين معضل حل شود. وي با اشاره به اينكه به‌دنبال حل معضل برقراري ارتباط بانكي ايران و فضاي بين‌المللي بوديم، اظهار داشت: بين ايران و بانك‌هاي بزرگ كه پيگيري كرديم مسئله آمريكا وجود داشت و در پيگيري‌هاي بعدي به‌دنبال حل همه مسائل بوديم كه در اين زمينه بحث كرديم و در آلمان جلساتي را داشتيم كه الان هيچ‌كدام از موانع وجود ندارد.

  • هشدار تخت روانچي به بانك‌هاي اروپا

مجيد تخت روانچي، معاون وزارت امور خارجه با بيان اينكه بانك‌هاي اروپايي در برقراري ارتباط با ايران بيش از حد احتياط مي‌كنند، هشدار داد كه اروپايي‌ها از وضعيت جديد عقب خواهند ماند. او در همايش يادشده با تأكيد بر اينكه چالش اصلي احتياط بيش از حد بانك‌هاي اروپايي است، گفت: آنها نگرانند ولي هيچ جاي نگراني وجودندارد و مانعي براي همكاري تجاري با ايران در چارچوب برجام نيست. وي افزود: برخي نگراني‌ها كه بانك‌هاي بين‌المللي دارند بي‌پايه است يا كم‌اطلاعي بانك‌هاي اروپايي نسبت به لغو تحريم‌ها باعث آن شده است. معاون وزير خارجه تأكيد كرد: مشخص است همكاري تجاري و اقتصادي با ايران مانعي ندارد. متأسفانه برخي كشورها تلاش مي‌كنند در روند اجراي برجام اخلال ايجاد شود كه به مرور زمان كمرنگ خواهد شد.

  • كدام تحريم‌ها برداشته شد؟

عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي با بيان اينكه برجام چه نوع تحريم‌هايي را لغو مي‌كند، اظهار داشت: كليه تحريم‌هاي اقتصادي و مالي مرتبط با هسته‌اي لغو شده و در حوزه اروپا نقل و انتقال مالي بين اشخاص و نهادها و همچنين فعاليت‌هاي كارگزاري با مؤسسات و ايجاد شعب و ارائه خدمات پيام‌رسان (سوئيفت) در پيوست2 آمده است. به گفته وي، تعهد پرداخت وام‌هاي بلاعوض و وام‌هاي ترجيحي بخشي از تحريم‌هاي اروپا بود كه بعد از برجام لغو شد. وي افزود: براساس برجام تحريم‌هاي ثانويه آمريكا برداشته شد و اين تحريم‌ها عليه شهروندان ديگر كشورها وضع شده بود كه اگر مي‌خواستند در ايران حضور يابند، بايد از وزارت خزانه‌داري آمريكا مجوز مي‌گرفتند كه اين تحريم‌ها هم لغو شده و اين اطمينان به اروپايي‌ها براي همكاري با ايران داده شده است. البته در برجام چند مورد استثنا وجود دارد. معاون وزير امور خارجه تصريح كرد: اكنون خزانه‌داري آمريكا اعطاي مجوز براي صادرات، فروش و اجاره هواپيماي غيرنظامي را اعلام كرده و همچنين ليسانس عام نهادهاي تحت كنترل و اشخاص آمريكايي را داده است كه بتوانند با ايران وارد معامله شوند، از سوي ديگر ليسانسي هم براي واردات فرش و مواد غذايي داده شده است. تخت‌روانچي اضافه كرد: امروز شركت بوئينگ هم مجوز لازم را گرفته تا بتواند به ايران صادرات داشته باشد البته با ايرباس مذاكراتي داشتيم و به توافقاتي رسيديم اما با بوئينگ هم مذاكره خواهيم كرد.به گفته وي، در قرارداد پژو هر سه شرط انتقال فناوري، صادرات و سرمايه‌گذاري ديده شده و قرار است 30درصد توليدات پژو صادر شود.

کد خبر 327268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha