استفاده از آخرین روش‌های علمی دنیا در مبارزه با جمعیت رو به افزایش موش‌های تهران نشان می‌دهد که طی ۹‌ماه گذشته جمعیت این جانور موذی در بزرگ‌ترین کلونی‌های پایتخت با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

موش

به گزارش همشهري، شليك فوم‌هاي تزريقي به عمق منافذ پناهگاه موش‌ها باعث خفگي آنها شده است. اين فوم‌ها با وجود 20سال ماندگاري اما به لحاظ تكنولوژي ساخت به‌گونه‌اي هستند كه نه‌تنها هيچ آسيبي به طبيعت وارد نمي‌سازد بلكه از كارايي بالايي در مسدود كردن تمام منافذ پناهگاه موش‌ها برخوردارند. اين درحالي است كه در گذشته منافذ موش‌ها با مخلوطي از شيشه، ماسه و سيمان كور مي‌شد.

در مراسم اختتاميه روش نوين مبارزه با جانوران مضر شهري كه با حضور مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست و رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران تشكيل شده بود رضا قديمي از همكاري تنگاتنگ با كارشناسان اسپانيايي درباره استفاده از آخرين روش‌هاي نوين مبارزه با جانوران موذي خبر داد. وي با بيان اينكه طي يك سال گذشته تلاش شده روش‌هاي شيميايي مبارزه با موش كم شود، گفت: در اين راه از كمك اصناف زباله‌ساز مانند اغذيه‌فروشي‌ها و فست‌فودي‌ها هم استفاده كرديم كه به همين منظور با روساي اين اتحاديه‌ها جلساتي برگزار شده تا پسماند غذاي خود را مديريت كنند.

اين توافقنامه تا‌كنون منجر به آموزش 20هزار نفر در زمينه نحوه مديريت پسماندهاي غذايي و جلوگيري از دسترسي موش‌ها به اين پسماندها شده است. وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با بيان اينكه طي سه سال گذشته به هيچ عنوان عمليات كشتار سگ‌هاي ولگرد در شهر تهران انجام نشده گفت: 60نيروي جوان آموزش‌ديده به استخدام در آورديم تا كار زنده‌گيري سگ‌ها را دنبال كنند. علاوه براين قديمي از راه‌اندازي كلينيك سيار سگ‌هاي بدون صاحب براي درمان، واكسيناسيون، انگل‌زدايي و عقيم‌سازي‌ خبر داد. بنابراين گزارش، رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر از اتفاقات خوبي كه در زمينه مبارزه با موش در شهر تهران افتاده سخن گفت و افزود:

جمعيت موش‌ها فعلا از يك ميليون و 800هزار به يك ميليون و 400هزار موش كاهش يافته و درصورت ادامه اين روند در تابستان آينده اين اميد وجود دارد كه شاهد كاهش چشمگير جمعيت موش‌ها باشيم. محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر نيز بر لزوم آموزش شهروندان و استفاده از مشاركت آنها در امر مبارزه با موش و تفكيك زباله از مبدا تأكيد كرد و گفت: بايد به جاي نابودي جمعيت موش كار كنترل جمعيت آنها را دنبال كنيم. موش در يك سال 700تا 800جفت توليد مثل مي‌كند و امكان معدوم كردن همه موش‌ها يك جا وجود ندارد. وي با اشاره به اينكه ظرفيت‌هاي زيستي شهر تهران از سال 1375تمام شد، گفت: در واقع طي 19سال گذشته جمعيتي بيش از ظرفيت به اين شهر تحميل شده است بنابراين بايد به‌منظور ارتقاي كيفيت زندگي مردم بكوشيم و شاخص‌هاي زندگي شهروندان را ارتقا بخشيم.

کد خبر 327023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha