همشهری آنلاین: عملیات میدانی بررسی و شناسایی باستان‌شناسی منطقه قصرشیرین و گیلانغرب در محدوده اجرای طرح گرمسیری به شناسایی ۷۰ محوطه باستانی مربوط به دوره پارینه‌سنگی و نوسنگی تا ساسانی منجر شد که برخی از آنها تخریب شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پیمان منصوری سرپرست گروه باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: در میان محوطه‌های باستانی 45 محوطه متعلق به دوران پارینه‌سنگی و 25 محوطه متعلق به دوران‌ نوسنگی، تا ساسانی هستند.

او افزود: عمده محوطه‌های پارینه‌سنگی، مربوط به پارینه‌سنگی قدیم، میانی و جدید هستند.

وی با اشاره به اینکه تمرکز اصلی هیات بررسی و شناسایی بر نقاط آسیب‌پذیری بود که لوله‌گذاری و زِهکشی می‌شوند، تصریح کرد: لوله اصلی انتقالِ آبِ طرحِ گرمسیری از تنگه بازی دراز واقع در شرقِ روستای کورکهرک وارد دشت امام حسن می‌شود.

این باستان‌شناس تاکید کرد: متاسفانه قبل از بررسی و شناسایی باستان‌شناسی مسیر لوله، جاده و کانالی به عرض 45 تا 60 متر در عرض دشت (به طول 12 کیلومتر)، ایجاد شده است.

به گفته منصوری، این جاده پس از عبور از عرضِ دشتِ امام حسن و ضلعِ شمالی کوهِ گَمَ کو به سمت نفت‌شهر امتداد می‌یابد.

او با اشاره به فراوانی تراکم محوطه‌های باستانی در این دشت، افزود: در حاشیه رودخانه امام حسن و حاشیه مسیر جاده لوله، محوطه‌های از دوران مس و سنگ تا تاریخی ثبت و مستندنگاری شد.

به گفته وی به احتمال زیاد این مسیر ایجاد شده برای خطِ انتقالِ آب، محوطه‌ها را تخریب و تسطیح کرده باشد.

او در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان این فصلِ بررسی و شناسایی شمار محوطه‌هایِ ثبت و مستندنگاری شده به بیش از 100 محوطه برسد.

این باستان‌شناس تأکید کرد: امیدواریم با همت و همکاری مسئولین ذیربط در نهادهای مرتبط عمرانی بتوانیم آثار نیاکان خود را حفظ و صیانت کنیم.

طرح موسوم به طرح گرمسیری طرح ایجاد شبکه‌های انتقال آب به دشت‌های استان‌های ایلام و کرمانشاه است که توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و بدون هیچگونه هماهنگی با میراث فرهنگی و انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی اجرا می‌شود.

گفتنی است، بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی «میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

کد خبر 326959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha