همشهری آنلاین: یک محوطه تاریخی دربرگیرنده قطعات سفالی شامل سفال‌های ساده، منقوش کنده و افزوده و لعابدار مربوط به قرنهای ۶ و ۷ هجری قمری در کرسف شهرستان خدابنده برای ساخت استخر پرورش ماهی خاکبرداری شد.

Historical site

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حامد ذیفر مسئول هیات کاوش نجات‌بخشی کرسف گفت: کرسف به عنوان مرکز دهستان کرسف در بخش مرکزی شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان قرار دارد.

وی افزود: کرسف از دیرباز جزو مناطق تاریخی و در گذشته (دوره قاجار) مرکز سیاسی منطقه بشمار می‌رفت.

به گفته این باستان‌شناس در جنوب غربی شهر و در 182 متری شمال جاده اصلی بیجار به قیدار بر روی بلندی باغی شخصی واقع است که در میان آن پشته‌ای باستانی قرار دارد که متأسفانه در قسمتی از این پشته جدیداً خاکبرداری شده است.

ذیفر گفت: مرکز پشته توسط صاحب ملک برای ساخت استخر‌ پرورش ماهی به عمق بیش از 14 متر خاکبرداری شده که در حین خاکبرداری در آن قطعات و ظروف سالم دوران اسلامی بدست آمده است.

وی افزود: وجود لایه‌های باستانی در برش گودال ایجاد شده و نمونه ظروف سفالی بدست آمده، اهمیت مطالعات میدانی و نجات‌بخشی آثار باقیمانده را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در زمستان گذشته طرح پژوهشی با عنوان کاوش نجات‌بخشی به پژوهشکده باستان‌شناسی ارائه شد، گفت: با توجه به این طرح، کاوش در این محوطه باستانی از فروردین امسال آغاز و همچنان ادامه دارد.

ذیفر گفت: با کاوش در این محوطه آثار معماری به صورت سازه‌‌های سنگی خشکه‌چین، در مواردی همراه کف‌پوش سنگی بدست آمده که به دلیل تخریب گسترده در محوطه آثار ناچیزی از معماری در محوطه برجای مانده است.

وی از دیگر آثار فرهنگی بدست آمده در این محوطه به قطعات سفالی که مطالعات اولیه نشانگر انتساب آن‌ها به قرون 6 و 7 هجری قمری است، اشاره کرد.

این باستان‌شناس افزود: قطعات سفالی شامل سفال‌های ساده، منقوش کنده و افزوده و لعابدار است که شاخص‌ترین نمونه سفال‌ها مربوط به گونه سفال با نقش کنده زیر لعاب سبز رنگ هستند که با عنوان سفال آق کند شناخته می‌شوند.

مجوز کاوش نجات‌بخشی در منطقه کرسف توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر 334153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha