همشهری آنلاین: مراسم رونمایی و افتتاح مجموعه کتاب های اهدایی مرکز ملی جهانی شدن به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با حضور دکتر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری، برگزار شد.

مراسم رونمایی و افتتاح مجموعه کتاب‌های اهدایی مرکز ملی جهانی شدن

در ابتدای این مراسم دکتر سعید رضا عاملی ضمن خوشامدگویی به رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: حضور دکتر نهاوندیان در این مراسم اهمیت ویژه ای دارد زیرا ایشان ضمن برخورداری از شخصیت و اعتبار علمی، پایه گذار مرکز ملی جهانی شدن بودند. امیدواریم با این اعتبار و مساعدت دکتر نهاوندیان بتوانیم کرسی مطالعات جهانی شدن را در دانشکده مطالعات جهان راه اندازی کنیم.

وی افزود: بحث جهانی شدن بسیار مهم است و امروز در اغلب کشورهای دنیا، دولت ها برنامه های خود را مطابق با این فرایند تنظیم می کنند. اهمیت این فرایند را باید از آنجا درک کرد که در طول دو دهه به اندازه 200 سال از عمر مدرنیته، ادبیات در خصوص جهانی شدن تولید شده است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان تصریح کرد: در دانشگاه های مهم، جهانی شدن با رویکردهای مختلفی شکل گرفته است اما هنوز در ایران حتی یک رشته کارشناسی ارشد با موضوع جهانی شدن نداریم. یک مرکز جدی نداریم. دانشگاه متناسب با آن تغییر سیاستگذاری و برنامه ریزی نمی دهد. بخش خصوصی هزینه نمی کند.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: دانشکده مطالعات جهان، ظرفیت ورود به این حوزه را دارد به¬ویژه اکنون که زیرساخت منابع هم فراهم شده است.

در ادامه، دکتر فریبا افکاری، رئیس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان، گزارشی از روند انتقال منابع مرکز ملی جهانی شدن ارائه کرد. وی در ابتدا در باره چگونگی انتقال مجموعه کتاب ها و منابع مرکز صحبت کرد و گفت: مجموعه مرکز ملی مطالعات جهانی شدن از سوی آقای دکتر آشنا و با همکاری نهاد ریاست جمهوری به دلیل اشتراک در اهداف و منابع در اختیار کتابخانه دانشکده مطالعات جهان قرار گرفت .وجود گروه های مطالعات جهان در چندین رشته، موضوعاتی چون علوم سیاسی و اجتماعی، حقوق سیاسی، کشور شناسی و تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و تمدن و موضوع جهانی شدن از جمله موضوعات مهم در کتابخانه دانشکده است که مخاطبین آن اساتید و دانشجویان گروه های مختلف و دانشگاه تهران می باشند.

رییس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان همچنین گفت: مجموع این منابع حدود 5000 جلد می باشد که 3187 مجلد آن فارسی و 1292 جلد آن به زبان انگلیسی، صد عنوان نشریه تخصصی در موضوعات مختلف و همچنین تعدادی طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های فارسی و انگلیسی است که همگی با موضوع جهانی شدن می باشد. وی اهمیت این مجموعه تخصصی و ارزشمند را در مجموعه سازی بینظیر آن و فراهم نمودن کلیه پژوهش های مولفان داخلی و کتاب های خارجی در یک جا دانست و اظهار داشت، اگر محققی بخواهد در موضوع جهانی شدن که از جمله مباحث مهم دنیای امروز است پژوهش نماید ، قطعا این کتابخانه دارای مهم ترین منابعی است که می بایست به آن رجوع نماید.

دکتر محمد نهاوندیان، در ابتدای سخنان خود ضمن اظهار خشنودی از حضور مجدد در دانشکده مطالعات گفت: 15 سال قبل این نیاز احساس شد که سیاست‌های کلی نظام در مواجهه با پدیده جهانی شدن تدوین شود و لذا مرکز مطالعات جهانی شدن آغاز به کار کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه این مرکز می‌توانست دستاوردهای مطلوب‌تری داشته باشد، افزود: متاسفانه تغییر مدیریت‌ها باعث شده این ایده در مسیر مطلوب خود به پیش نرود و امروز ما از برخی آثار سوء این پدیده در امان نباشیم. این مرکز می توانست نظام را در راستای چگونگی مدیریت آثار منفی پدیده جهانی شدن و بهره‌مندی از مزایای آن موثرتر راهنمایی کند،
وی گفت: اگر بخواهیم از آثار مثبت پدیده جهانی شدن استفاده کنیم و از آثار سوء آن در امان بمانیم، باید نه با هراس؛ بلکه با شجاعت دینی، عقلانی و ملی در این مصاف حاضر شویم.

دکتر نهاوندیان تداوم زندگی مستقل و رو به رشد در ایران را مستلزم مطالعه پدیده جهانی شدن دانست و اظهار داشت: اصرار بر استقلال، مستلزم شناخت محیط پیرامون است و با جهل و یا نفی آنچه در محیط خارجی می‌گذرد نمی‌توان از استقلال و ارزش‌های خودی حراست کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری نگاه مفتون و مرعوب به جهان خارج و به ویژه جهان غرب را دو رویکرد غالب و پرآسیب در نحوه مواجهه با جهان خارج دانست و تصریح کرد: نگاه مفتون، شیفته داشته های دیگران، به ویژه غرب می شود و همین باعث می شود که معایب را نبیند. نگاه شیفته به تشخیص طبیبانه و درس آموزی منتقدانه نمی انجامد. از سوی دیگر، نگاه مرعوب که از اول بنایش بر این است که آنچه دیگران دارند، ضد من است، خود را در حصار دیگرهراسی قرار می دهد. این نگاه خود را از فرصت بهره گیری از تجربیات محروم می سازد. این دیگرهراسی ممکن است در ظاهر دیگرستیزی خود را نشان دهد. دیگرهراسی مبتنی بر خودکهتربینی است. بهره گرفتن از عیوب و تجارب دیگران در راستای غنای تجارب داخلی نکته مهمی است که در هر دوی این رویکردها مغفول می‌ماند.

دکتر نهاوندیان خاطرنشان ساخت: اسلام ما را به زمان‌شناسی خوانده و تاکید کرده که درافتادن با مشکلات زمانه بدون علم، به هلاکت می‌انجامد و برای در امان ماندن از این آسیب، باید مسلح به علم به رویدادها و پدیده‌های جهان خارج شد. درواقع، باید زمان و زمانه را شناخت و بر آن اشراف یافت. در این صورت آشفتگی حاصل نمی شود.

وی تأکید کرد: شناخت باید پویا باشد. برای شناخت یک پدیده پویا باید شناسایی کننده نیز پویا باشد. این فعالیت دینامیک لازمه حفظ استقلال ماست. عزم بر عزت باید در کنار علم باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: البته در این مصاف عالم ناظر صرف هم کافی نیست. عالم باید مجموعه ارزشی مبتنی بر استقلال‌خواهی، رشد اقتصادی و استوار بر عدالت اجتماعی را که عزم عزت‌آفرینی بر دو محور رشد و عدالت دارد، فرا گیرد.
رئیس اسبق مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، هدف مرکز را آمادگی پیش از وقوع توصیف و تصریح کرد: هدف این بود که قبل از وقوع جهانی شدن در کشور بدانیم این پدیده چیست. با شناخت آن می توان از آسیب های آن کاست. اگر می خواهیم ایران اسلامی قدرتمند داشته باشیم باید از منافع آن سود ببریم و از عواقب مضرش پرهیز کنیم.

دکتر نهاوندیان گفت: دانشجویان و دانش پژوهان دانشکده مطالعات جهان و جهانی شدن باید علاوه بر عزم در عزت‌آفرینی این نکته را در نظر داشته باشند که عزت با شعار تنها حاصل نمی‌شود. عزت آفرینی مستلزم داشتن برنامه و افزایش سرمایه اجتماعی با دوری از تقابل درونی و افزودن همگرایی‌ها حاصل می شود و این ارزش‌های بنیادین باید مرتبا برای دانشجویان این حوزه تکرار شود. باید بین دانشگاه وسیاستگذاری و صنعت ارتباط دوسویه وجود داشته باشد. دانشکده نباید درش را به روی چیزهای جدید ببندد.

رییس دفتر رییس جمهوری شرط تولید و رشد پایدار علمی را در عرصه مطالعات جهانی شدن نیز همچون سایر شاخه‌های علمی مشتری‌مداری عنوان کرد و اظهار داشت: نباید از این عنوان برداشت سوء کنیم. متاسفانه از آنجا که دانشگاه‌های ما عمدتا دولتی هستند، از نیازهای روز و تقاضای بازار خود دور افتاده‌اند و لذا باید با واقع‌نگری، ضمن برقراری ارتباط خود با مشتریان، محصولات علمی، خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید، روزآمد کنند.

دکتر نهاوندیان تاکید کرد: دولتی که به امیدآفرینی مفتخر است و با تکیه بر تدبیر توانست مشکلات بزرگی مثل مساله هسته‌ای و التهابات اقتصادی را عزت‌مندانه مدیریت و مهار کند، قطعا از ورود شجاعانه دانشجویان به حوزه مطالعه پدیده‌های جهان خارج و استفاده از دستاوردهای علمی آن، استقبال و حمایت می‌کند.

در پایان رییس دفتر رییس جمهور، بصورت رسمی بخش مطالعات جهانی شدن کتابخانه دانشکده مطالعات جهان را افتتاح نمود و از لوح یاد بود رونمائی کرد.

کد خبر 326899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha