شنبه ۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: در حالی که یک هفته تا برگزاری کنفرانس سالانه حزب حاکم کارگر در انگلیس زمان باقی مانده اما بسیاری در این کشور در انتظارند تا ببینند گوردون براون، نخست وزیر، چه لباسی به تن می‌کند.

موضوع لباس براون اکنون به موضوعی جالب برای رسانه‌ها تبدیل شده که البته مورد توجه مردم هم قرار گرفته است.

این سیاستمدار آرام 56 ساله انگلیسی به ندرت بدون کت و شلوار تیره‌رنگ همیشگی‌، یک پیرهن سفید با یقه کوتاه و کراوات قرمز یا آبی کم‌رنگ دیده می‌شود.

او از زمانی که اتاق کار بلر را در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ تحویل گرفته تاکنون همواره همین لباس را به تن داشته است.

براون در 10 سالی که وزیر دارایی دولت بلر بود هم همین‌طور یکنواخت لباس می‌پوشید. اما کارشناسان مد و لباس درون دولت انگلیس می‌گویند این شیوه لباس پوشیدن براون به خاطر توصیه نادرست مشاوران یا حتی کم‌ حوصلگی و بی‌علاقه بودن به تنوع نیست بلکه این یک شیوه ابراز عقیده سیاسی است.

براون با این کار در واقع سیاست جدید خود را ترویج می‌کند که بیش از آنکه به سبک و ظاهر تاکید داشته باشد بر ذات و جوهر متمرکز است. شیوه لباس پوشیدن یکنواخت و تیره رنگ براون شیوه‌ای قدیمی است.

او با این کار در واقع هیچ بخشی از شخصیت درونی خود را برای دیگران فاش نمی‌کند و همواره با یک ظاهر همیشگی و تکراری در مقابل دیده‌ها حاضر می‌شود. براون نمی‌خواهد هیچ توجهی را به خود جلب کند.

به گفته یکی از مشاوران او، براون با این شیوه لباس پوشیدن می‌خواهد که مردم و مخاطبانش فقط و فقط به پیام او توجه کنند نه نکته دیگری که ذهن آنها را منحرف کند. البته نخست وزیر انگلیس در این راه تا حد زیادی موفق بوده است.

براون در یک سال گذشته برای اینکه از سایه بلر خارج شود تلاش‌های زیادی کرد و حتی بخشی از سبک لباس پوشیدنش را تغییر داد. موهای جوگندمی او اندکی کوتاه‌تر شد.

به جای کراوات‌های همیشگی تیره‌رنگ در مقابل دوربین‌های تلویزیون کراوات صورتی می‌پوشد و تلاش می‌کند تا بیشتر از قبل لبخند بزند. او همچنین در اظهاراتش گاه به نام بعضی خوانندگان محبوب در انگلیس اشاره می‌کند که البته گاهی نام آنها را فراموش می‌کند.

چندی پیش هنگام بازدید نخست وزیر از یک مدرسه پسرانه، یکی از مشاوران او با هدف تلطیف فضای رابطه میان براون و کودکان گفت که نخست وزیر در کودکی و نوجوانی گاه پاچه شلوارش را درون جورابش فرو می‌برد و تا مدت‌ها ناخن شصتش را می‌مکید.

ظاهر و صورت او آراسته به نظر می‌رسید اما لباس‌هایش همچنان چروک بودند. بلر که هر بار با یک کت و شلوار حد‌اقل در برابر دوربین‌های تلویزیونی حاضر می‌شد و به تحت نفوذ قرار دادن و نمایش بازی کردن برای رسانه‌ها شهره بود هیچ گاه اشتباهاتی مانند براون مرتکب نشده بود.

با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که براون نسبت به دیوید کامرون، رهبر حزب مخالف محافظه‌کار شرایط بهتری دارد و بسیار پیشتاز است. به این ترتیب، اکنون این شیوه لباس پوشیدن او به جای اینکه یک نقطه ضعف باشد به یک فرصت تبدیل شده است.

بعضی تبلیغات حزب کارگر بر  محور شیوه لباس پوشیدن براون طراحی شده و بعضی گروه‌های مذهبی این شیوه لباس پوشیدن او را به شیوه ریاضت در زندگی مربوط می‌دانند.

براون رنگ آمیزی اتاق کار و محل زندگی‌اش را هم در ساختمان خیابان داونینگ به همین شیوه ساده انتخاب کرده است.

حتی تابلوهای نقاشی که بر در و دیوار این ساختمان نصب شده هم بسیار ساده و حتی کسالت بار است.

بلر در 6 سال اول نخست وزیری‌اش بیش از 1800 پوند از پول مالیات‌‌دهندگان را صرف هنر آرایش و ترمیم ظاهر خود کرد. از جمله این هزینه‌ها هزینه پوشاندن حلقه‌های اطراف چشم او بود. براون تاکنون هیچ پولی صرف این کار نکرده است.

بلر حتی کت و شلوار ساده هم نمی‌پوشید و همواره از کت و شلوارهای راه راه و خط‌دار استفاده می‌کرد. او گاه با چشمانی اشک‌بار در مقابل دوربین‌های خبرنگاران حاضر می‌شد و گاه با لبخندی خیره کننده. همه این شگردهای او در تمام دوران نخست وزیری بود.

او با این شگردها مردم انگلیس و حتی نقاط دیگر دنیا را تحت تاثیر خود قرار می‌داد.

بلر در مناسبت‌های مختلف لباس رسمی را از تن بیرون می‌آورد اما براون حتی در تعطیلات هم کت و شلوار تیره رنگ چروک را به تن دارد. بعضی دستیاران و کارشناسان در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ به براون توصیه کرده‌اند که شلوار جین را به لباس‌هایش اضافه کند.

به تازگی ولیعهد انگلیس به براون توصیه کرده که وارد رقابت جهانی با استفاده از پوشش و ظاهر بشود. منظور او تصاویری است که به تازگی از ولادیمیر پوتین منتشر شد و او را بدون پیراهن و برهنه هنگام شکار نشان می‌داد.

انتشار این تصاویر بازتاب گسترده‌ای در کل جهان داشت و برای چند روز پوتین را به میان عنوان‌های نخست خبری رسانه‌های جهان برد.

سارکوزی هم این روزها به شدت از پوشش و لباسش به عنوان ابزاری برای مانور دادن استفاده می‌کند.

AP.org
23 سپتامبر

کد خبر 32689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز