در عراق همیشه اوضاع همینطور بوده است؛هر وقت تنش‌های سیاسی در این کشور افزایش پیدا می‌کند حملات تروریستی و بمبگذاری‌های انتحاری هم این کشور را فرا می‌گیرد.

عراق

طي هفته‌هاي گذشته اختلاف‌هاي سياسي در اين كشور بالاگرفته و حالا در گوشه و كنار اين كشور گروه تروريستي داعش دست به كشتار مردم مي‌زند. حملاتي كه يكي از اهداف آنها ضربه به نيروهاي بسيج مردمي عراق به‌نظر مي‌رسد در آخرين مورد انفجاري در شهر مقداديه در شمال‌شرقي بغداد كشته شدن حداقل 50نفر را به‌دنبال داشت. به‌نظر مي‌رسد هدف اصلي اين حمله بار ديگر ترور فرماندهاني از نيروهاي بسيج مردمي عراق (حشد شعبي) بوده است كه نقش مهمي در مقابله با گروه‌هاي تروريستي دارند. اين انفجار در مجلس ترحيم براي درگذشت يكي از اعضاي سرشناس قبيله بني تميم صورت گرفت.

مقام‌هاي امنيتي گزارش داده‌اند كه يكي از رهبران محلي كه از مقام‌هاي مهم نيروهاي بسيج مردمي به‌حساب مي‌آيد در ميان كشته‌شدگان اين حمله تروريستي قرار دارد. امنيت مقداديه در استان ديالي را عمدتا بسيج مردمي عراق تأمين مي‌كند.

  • حملات زنجيره‌اي

به‌دنبال اين حمله تروريستي انفجاري هم در ايست بازرسي نيروهاي عراقي در حومه غربي بغداد رخ داد كه كشته شدن 8نفر را به‌دنبال داشت. به گفته مسئولان امنيتي عراق حدود 6نفر از فرماندهان نيروهاي مردمي در اين انفجار كشته شدند.

به‌دنبال انفجارهاي اخير در اطراف بغداد و همچنين شهرك صدر كه بيش از 70كشته برجاي گذاشت وزارت دفاع عراق نيروي ويژه‌اي از دستگاه مبارزه با تروريسم را در اطراف فرودگاه بغداد و حومه غربي پايتخت مستقر كرده است. همچنين دستگاه‌هاي امنيتي به‌دنبال انفجار المقداديه در تمامي مناطق مركز اين شهرستان منع آمدوشد اعلام كردند و شوراي شهرستان المقداديه نيز 3روز عزاي عمومي اعلام كرد.

درحالي‌كه ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي عراق در ماه‌هاي اخير پيروزي‌هايي را در جبهه جنگ با داعش به‌دست آورده‌اند، در عرصه سياسي دولت و پارلمان درگير بحث‌ها و اختلاف نظرهايي شده‌اند. اين اختلاف‌‌ها حتي هشدار آيت‌الله سيستاني را به‌دنبال داشت و اين مرجع عاليقدر شيعه در اقدامي اعتراضي هرنوع موضعگيري سياسي را متوقف كرد. بسته اصلاحاتي كه حيدرالعبادي تابستان گذشته اعلام كرد شامل حذف برخي سمت‌هاي دولتي ازجمله معاونان رئيس‌جمهور است كه با مخالفت برخي نمايندگان پارلمان و سياستمداران اين كشور روبه‌رو شده‌است.

همزمان با اختلاف‌هاي داخلي مداخله‌هاي خارجي هم در اين كشور افزايش پيدا كرده است. پس از آنكه وزراي خارجه امارات و تركيه به‌صورت هماهنگ به نيروهاي بسيج مردمي عراق تاختند حملات عليه آنها هم افزايش پيدا كرده است. اظهارات توهين‌آميز مقام‌هاي اين دو كشور كه حشد شعبي را با داعش و جبهه النصره مقايسه كرده بودند با واكنش سريع دولت عراق و احضار سفير امارات در بغداد مواجه‌شد.

  • ادامه عمليات عليه داعش

ارتش عراق اما در همين شرايط عمليات بزرگ پاكسازي جزيره سامرا در غرب صلاح‌الدين و 95كيلومتري شمال بغداد را آغاز كرده‌است.فرماندهي عمليات مشترك عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: نيروهاي ارتش، دستگاه مبارزه با تروريسم، پليس فدرال و نيروهاي مردمي با پشتيباني نيروي هوايي ارتش و ائتلاف آمريكا در حال پيشروي به سمت جزيره سامرا هستند. داعش از موقعيت جغرافيايي جزيره سامرا، خطر‌اللاين، سيدغريب و الرميلات تا ناظم الثرثار براي پنهان شدن و نفوذ به مناطق ديگر و ايجاد خطوط امدادرساني از طريق آن سوءاستفاده مي‌كند. همزمان با اين مسئله دولت آمريكا درباره خطر شكسته شدن سد موصل و وضعيت خطرناك آن هشدار داده است.

دولت آمريكا در اقدامي كم‌سابقه ضمن هشدار درباره عواقب شكستن اين سد تأكيد كرده كه از بين رفتن سد شهر موصل مي‌تواند به‌راه افتادن يك موج شبيه به سونامي كه تقريبا يك‌سوم عراق را از بين مي‌برد منجر شود. در كنار مقابله با گروه‌هاي تروريستي به‌نظر مي‌رسد كه عراق بيشتر از هر زمان ديگري نياز به ثبات و آرامش در صحنه سياسي خود با حل و فصل اختلاف‌هاي سياسي دارد.

کد خبر 326881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha