سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت دهلی‌نو روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد بر اساس پژوهش انجام شده، تنفس در هوای پایتخت هند به علت آلودگی شدید هوا مضرتر از دود سیگار است.

هوای دهلی‌نو مضرتر از دود سیگار

به گزارش ایرنا، هوای شهرهای هند و به‌ویژه پایتخت این کشور که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود، با نداشتن برنامه‌ای برای کاهش آلودگی به شتاب به سوی بحران پیش می‌رود.

بر اساس نتایج یک بررسی که در دهلی‌نو در خصوص آلودگی هوا انجام شده است، موارد ابتلا به اختلالات ریه در دهلی‌نو برای افراد غیرسیگاری با توجه به افزایش مدت زمان زندگی در این شهر افزایش می‌یابد.

در این بررسی، خطر ابتلا به اختلالات ریه در افراد سیگاری و غیرسیگاری 34.5 درصد اعلام و اضافه شده است براساس این بررسی افراد سیگاری و غیرسیگاری در دهلی‌نو به یک اندازه در خطر ابتلا به بیماری ریه قرار دارند.

دولت در یک دوره 15 روزه (یکم تا 15 ژانویه 2016) اقدام به آزمایش مشکلات تنفسی و ریه 3 هزار نفر در شهر دهلی‌نو کرده است.

در این آزمایش در صورتی که عملکرد ریه در سطح 90 درصد باشد، فرد از دستگاه تنفسی سالمی برخوردار است اما اگر عملکرد ریه زیر 70 درصد باشد، فرد دچار اختلال ریه است.

نتایج بدست آمده در این بررسی نشان داد که از هر سه نفر در دهلی‌نو یک نفر دارای اختلالات ریه است.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که 36.7 درصد از افرادی که در دهلی‌نو بیش از 20 سال زندگی کرده‌اند اختلال ریه بیش‌تری نسبت به افرادی که بین 5 تا 9 سال در دهلی زندگی کرده‌اند، دارند.

در ادامه این گزارش اضافه شده است اختلالات ریه با افزایش سن در افراد بیش‌تر می‌شود به طوری که 17.5 درصد از افراد زیر 20 سال و 41.9 درصد از افراد بین 41 تا 50 سال در دهلی‌نو دارای اختلالات ریه هستند.

بر اساس نتایج این تحقیق، افراد زیر 20 سال ساکن در دهلی 8.7 درصد و افراد با سن بین 41 تا 50 سال 30.3 درصد اختلال ریه داشتند.

این تحقیق نشان داد که ساکنان منطقه "گکول پوری" در دهلی‌نو با 48.25 درصد بیش‌ترین تعداد مبتلایان به بیماری ریه و اختلالات تنفسی را داشتند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پایتخت هند با 8.5 میلیون خودروی در حال تردد دارای هوایی با بیش‌ترین میزان غلظت ذرات در جهان است.

دولت محلی دهلی‌نو برای کاهش آلودگی هوا طرح تردد زوج و فرد خودروها را از نخستین روز سال 2016 به مدت 15 روز به مرحله اجرا گذاشت.

گرد و غبار، ترافیک، دود، استفاده از سوخت‌های فسیلی آلاینده و جمعیت زیاد، دهلی‌نو پایتخت هند را در رده آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار داده است.

به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا باعث آسیب دائمی به ریه‌ها و مرگ 1.3 میلیون نفر در سال دراین کشور می‌شود.

بر اساس این آمارها، آلودگی هوا پس از بیماری‌های قلبی دومین عامل مرگ مردم هند است.

هند کشوری است که به دلیل توسعه صنعتی از سوخت‌های دیزلی به مقدار فراوان استفاده می‌کند، یکی از راهکارهای دولت هند برای مبارزه با آلودگی هوا، استفاده حداقلی از سوخت دیزلی است.

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی توسط تیمی در دانشگاه سوروی انگلستان انجام شده دهلی‌نو به علت موقعیت مکانی، وضعیت آب و هوا، جمعیت در حال افزایش و مصرف انرژی در رده آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

بانک جهانی نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد دهلی از لحاظ دارا بودن ذرات معلق در رده نخست شهرهای جنوب آسیا قرار دارد.

علاوه بر دهلی، شهرهای کراچی، داکا و کابل نیز در میان 20 شهر آلوده کشورهای در حال توسعه قرار دارند که بانک جهانی از آنها نام برده است.

میزان آلایندگی هوای دهلی‌نو پایتخت هند به عنوان آلوده‌ترین شهر در جهان، 60 برابر بیش‌تر از مقدار مجاز تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.

وزیر محیط زیست هند گفت: روزانه 80 نفر در دهلی‌نو پایتخت این کشور براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 326819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha