جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

جهانگیر کوثری: شنبه، یازده شهریور ، روز سختی برای فوتبال ایران است. ایران و کره‌جنوبی در یکی از دشوارترین بازیهای مقدماتی جام ملت‌های آسیا مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

کره از دو بازی در مقابل سوریه و تایوان که هر دو در خانه حریف انجام شد، صاحب شش امتیاز است. ایران و سوریه هرکدام با یک پیروزی و یک مساوی صاحب چهار امتیاز می‌باشند، اما سوریه یک شکست هم در مقابل کره دارد و یک بازی بیشتر از ایران انجام داده است.

 در صورت پیروزی کره بر ایران، این تیم با نه امتیاز صعودش حتمی‌ می‌شود، ضمن این‌که دو بازی در خانه خود با سوریه و تایوان دارد.

شرایط ایران بسیار حساس است، اگر از این بازی امتیازی کسب نکنیم، برای صعود حتماً باید سوریه را در خانه‌اش شکست دهیم و بر تایوان و کره در بازی برگشت پیروز شویم. گرفتن یک امتیاز از کره در سئول برای ما حکم پیروزی را دارد، باید روی شیوه‌ای متمرکز شویم که بازی را نبازیم.

 اتفاقاً کادر فنی تیم ملی به این نتیجه رسیده است و به نظر می‌رسد با شیوه (1-6-3) بازی فردا را به سمت هدف مورد نظر که همانا نباختن است، پیش ببریم. شرایط تیم ما بسیار خوب است؛ چهار جلسه تمرین مفید، همسان‌سازی شرایط روحی با محیط و فضای سئول، تقویت مسائل روانی و تماشا و آنالیز بازیهای کره در جام‌جهانی کمک کرده است تا بازیکنان ما در نظرات و تئوریهای شفاهی نسبت به بازیکنان مقابل شناخت کافی پیدا کنند.

تاکتیک ویژه تیم ما در درجه اول روی بار دفاعی، فشردگی خط میانی و دفاع و گرفتن فضاهای لازم از کره است. در واقع تیم ما باید سه‌چهارم زمین خود را منطقه اصلی بداند و با ایجاد تمرکز و فشردگی قدرت بازیسازی و مانور را از حریف بگیرد.

کره با برنامه «ویم وربک» مربی هلندی خود برای باز کردن خط دفاعی ما بازی را آغاز می‌کند. آنها با توجه به حرکت روی خط طولی در سمت چپ و راست و در نیمه زمین ما، قصد دارند فشردگی دفاع ما را با9  بازیکن، باز کنند و در مناطق نزدیک به پشت محوطه جریمه ما مهاجمان خود را در فضای مناسب‌ قرار دهند.

در این شرایط نقش هافبکهای دفاعی ما بسیار مهم است که بتوانند با ترکیب مدافعان، حرکت‌های بدون توپ مهاجمان کره را خنثی کنند. یارگیری منطقه‌ای در این‌گونه موارد بهتر جواب می‌دهد و باید از بازی نفر به نفر و یارگیری تک‌نفره پرهیز کرد.

 پوشش متناوب در دفاع طلب می‌کند که با دو مدافع آخر (پوششی) بازی کنیم و هافبک‌های دفاعی را به آنها نزدیک کنیم. کره‌ای‌ها ورود به نقطه حساس درهای دفاعی را خوب می‌شناسند و شگرد حرکت‌های تهاجمی آنها در رفتن به همین نقاط است.

 برای مقابله با این شگردکره‌ای‌ها به یک مدافع کارکشته و با تجربه نیاز است و هیچ بازیکنی چون رحمان رضایی قادر به انجام آن نیست.

 به نظر می‌رسد، میرزا‌پور، کعبی، رضایی، نصرتی، نیک‌بخت،‌ کریمی، مهدوی‌کیا، نکونام، تیموریان و معدنچی و وحید هاشمیان بهترین ترکیب باشند، اما شاید قلعه‌نویی از طالبلو، فکری و کاظمی در این بازی استفاده  و با سه مدافع متمرکز یعنی فکری، رضایی و نصرتی بازی کند و در خط میانی نیز کاظمی جانشین معدنچی شود.

 باید شرایط کره‌ای‌ها را نیز دید که چگونه مهره‌های خود را آرایش می‌دهند و بر اساس آن ما نیز با تاکتیک انعطاف‌پذیر خود شیوه متضاد آن را در زمین پیاده کنیم.

شبنه یازدهم شهریور ساعت 30/14 و شاید با کمی تغییر زمانی، ایران در ورزشگاه جام‌جهانی سئول با یکی از بزرگترین قدرتهای آسیا روبه‌رو می‌شود. این بازی آزمون اصلی برای کادر جدید فوتبال است.

کد خبر 3266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز