یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: طلاق تلخ‌ترین حلال خداست. خانواده‌هایی که با داشتن فرزند درگیر طلاق می‌شوند بیش از دیگران منتظر تربیت چالشی هستند و این، اهمیت مدیریت دوران بعد از طلاق والدین را نشان می‌دهد.

اگر طلاق اتفاق افتاد، والدين مي‌توانند با حمايت‌هاي دقيق خود از اثرات منفي طلاق بر بچه‌ها كم كنند.

  • چه اتفاقي افتاده؟

معني طلاق را به بچه‌ها بگوييد. بچه‌ها را آگاه كنيد كه طلاق يعني شما ديگر در يك خانه نمي‌توانيد با هم زندگي كنيد و براي بچه‌هاي بزرگ‌تر ازنتايج احتمالي طلاق‌هايي كه گاه با همه بدي‌اش لازم مي‌شود بگوييد. بچه‌ها با طلاق والدين، خودشان را در برابر يك آينده مبهم مي‌بينند كه با عكس‌العمل شما مي‌تواند بخشي از اين غم پذيرفتني شود. به بچه‌ها اطمينان دهيد كه طلاق جدا شدن پدر و مادر از هم است اما هيچ وقت از فرزندتان جدا نمي‌شويد. اگر تربيت بهتر بچه‌‌‌ها دغدغه باشد ديگر هر دعوا و كدورتي كه بين شما و همسر سابقتان پيش آمده باشد مهم نيست. نبايد بچه‌ها را هر روز داور تعيين مقصركنيد يا آنچه برايتان گذشته را دائم نقل كنيد.

  • كمك كنيد درك كند

در مرحله پذيرش طلاق توسط بچه‌ها كمك كنيد تا 1- بچه‌ها خود را مقصر جدايي شما ندانند. 2- فرزندتان بداند كه حضورش چقدر مايه انگيزه، تلاش و زندگي دوباره شماست.3- اگرچه راه‌حل تلخي است اما براي فرزندتان از شرايط فرزندان زيادي بگوييدكه تجربه طلاق والدين‌شان را دارند اما در عين حال زندگي موفقي دارند. 4- اجازه دهيد كه فرزندتان از احساسات غم‌انگيز خود با شما حرف بزند تا بار فكري‌اش كم شود. مي‌توانيد صبورانه حرف‌هاي او را بشنويد و بگوييد كه دركش مي‌كنيد اما بايد تلاش كند از اين امتحان خدا سالم و صبور بيرون بيايد. 5- خيلي از فرزندان در اين شرايط معترض مي‌شوند كه چرا من؟ به فرزندتان بگوييد كه هركس در زندگي‌اش مشكلي دارد و فقط شكل مشكلات با هم فرق دارد. از زندگي آدم‌هاي بزرگ كه دوران كودكي و نوجواني سختي داشته‌اند براي فرزندتان مثال بزنيد.

  • اين خط قرمزها را خراب نكنيد

راه كمك به فرزنداني كه با طلاق روبه‌رو شده‌اند اين نيست كه خودتان را فرشته نشان دهيد و از همسر سابقتان براي فرزندتان يك چهره سرتاسر بدي بسازيد.چند خط قرمز مهم: 1- بگذاريد هر دو والدينش را دوست داشته باشد. بچه‌ها را در شرايط انتخاب پدر يا مادر قرار ندهيد تا قلب كوچكشان دچار سختي به اين بزرگي نشود؛ مثلا در جواب سؤالاتش بگوييد كه مشكلات شما بزرگ‌ترها براي خودتان است اما او مي‌تواند هميشه هر دوي شما را دوست داشته باشد و هر وقت بخواهد به ديگري سر بزند. 2- هرچه مي‌توانيد با همسر قبلي‌تان در انتخاب‌هاي زندگي بچه‌ها هماهنگ باشيد تا فرزندتان هم از اين شرايط سوءاستفاده نكند. 3- اگر والد ديگر حاضر نمي‌شود وظايفش را نسبت به فرزندتان انجام دهد، از خدا كمك بگيريد و خودتان به جبران شرايط بپردازيد. به فرزندتان ياد دهيد كه بزرگ‌ترها هم ممكن است دچار اشتباه شوند. ارتباطات فاميلي و دوستانه زيادي برقرار كنيد تا فرزندتان حمايت عاطفي شود و فرصت شادي بيشتري پيدا كند.

کد خبر 326574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha