همشهری آنلاین: یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: گرد و غبار ناشی از خانه تکانی، می‌تواند باعث بروز آلرژی‌های پنهان شود.

خانه تکانی

به گزارش سلامت آنلاين: دکتر محمد نبوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود : اگرچه گفته می‌شود که خانه تکانی عید برای ایرانیان سنت است و به لحاظ دینی نیز نظافت نشانه ایمان است اما برای افرادی که آلرژیک هستند یا خانم‌ها و بچه‌های کوچکی که در خانه هستند گردو غبار ناشی از گردگیری و نظافت می‌تواند باعث تشدید آلرژی های موجود یا بروز آلرژی‌های پنهان شود .

وی با اشاره به اینکه باید یکسری از مسائل برای جلوگیری از آسم و آلرژی رعایت شود، اظهار داشت : اگر این افراد آسم و آلرژی شدید دارند بهتر است خود خانه تکانی را انجام ندهند و از کسی برای این کار کمک بگیرند در غیر این صورت اگر ناچار هستند که خود این کار را انجام دهند بهتر است که از دستکش ، ماسک و عینک استفاده کنند و حتی اگر بتوانند لباس مخصوص برای این کار داشته باشند.

این متخصص آسم و الرژی افزود : این افراد بعد از اتمام کار حتما باید تمام لباس‌های خود راتعویض کرده و بشویند و حمام بگیرند تا آلژن های روی پوست و مو و لباسها برطرف شود.

وی در مورد استفاده از جاروی برقی گفت : باید در زمان استفاده از جاروی برقی یا تکان دادن پتوها پنجره ها باز باشد تا تخلیه هوای محیط کاملا برقرار باشد ، جاور برقی‌هایی که استفاده می‌کنند بهتر است که دارای فیلتر باشند چرا که باعث می‌شود مایت‌ها (موجودات ذره بینی که باعث آلرژی می‌شوند) نتوانند از جارو خارج شوند و بعد از جارو ، آن را کنارانبار یا جایی قرار دهند و دور از محیط خانه قرار دهند.

نبوی با توصیه به اینکه باید وسایل تلنبار شده را در هر جای خانه که هست جمع آوری کنند، افزود : باید هر سال کتابها ، روزنامه‌های قدیمی را جمع کنند چرا که محل جمع شدن کپک‌ها و مایت‌ها هستند.

وی با توصیه به اینکه در خانه تکانی باید مراقب نشتی‌ها در خانه بود، اظهار داشت : اتاقها و دیوار های که روی آن نشتی آب صورت گرفته محل رشد کپک‌ها هستند که بایستی حتما تعمیر و نشت یابی شوند چرا که این کپک‌ها در محیط زیاد می‌شوند و استنشاق این کپک‌ها باعث وخامت آلرژیک می‌شود که این مهم است به آن توجه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین با بیان اینکه با نزدیک شدن بهار گرده افشانی‌های زیاد خواهد شد، گفت : بهتر است در این زمان پنجره‌های خانه بیش از حد باز نماند تا این گرده‌ها وارد خانه شده و باعث افزایش آسم و آلرژی در افراد شود بنابراین بهتر است از ۸ صبح تا ۸ شب پنجره‌ها مداوم باز نماند .

  • هشدار نسبت به استفاده از جوهر نمك و وايتكس در فضاي بسته

وی نسبت به استفاده از جوهر نمک و وایتکس در فضای بسته هشدار دارد و افزود : استفاده همزمان از این شوینده‌ها باعث آسیب های غیر قابل برگشتی به ریه آنها وارد شود . این خطر وجود دارد که افراد دچار حمله شدید آسم شوند و آسیب شیمیایی که به ریه آنها کار می‌شود مدتها دچار مشکل همیشگی و دوره ای ریوی خواهند شد که آسیبی که به ریه می‌رسد ممکن است شدید باشد و به سمت چسبندگی و فیبروز برود.

نبوی توصیه کرد: هنگام استفاده از این مواد حتماً از ماسک استفاده شود و هوا کش‌ها روشن باشد.

وی درباره آلرژی‌های پوستی گفت : استنشاق گرد وغبار ناشی از مایت‌ها و کپک‌ها یا بقایای سوسک ، بید و پشه که در گوشه و کنار خانه تجزیه شده اند می‌توانند باعث آلرژی تنفسی و نشستن آنها روی پوست باعث آلرژی پوستی شود و اگزما شود.

کد خبر 326474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha