مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردانی که پیش از اولین فرود انسان بر ماه،‌ در ماه می ۱۹۶۹ برای آخرین بار به دور این قمر گشت‌زنی کرده‌اند، در سمت تاریک ماه صدای موسیقی عجیبی را شنیده‌اند.

آپولو

 

 

براساس گزارش ديسكاوري،‌ داستان اين صداي عجيب و سوت مانند طي ساخت قسمت جديد برنامه پرونده‌هاي غيرقابل توضيح ناسا در شبكه ساينس آشكار شده‌است. در اين قسمت بر رويدادي عجيب تمركز شده‌است كه اعضاي ماموريت آپولو 10 حين اجراي ماموريت آن را تجربه كرده‌اند، ماموريتي كه در آن فضاپيما وارد مدار ماه شده و در راستاي آماده‌سازي براي اجراي ماموريت نهايي،‌خود را با فاصله 1524 متري از سطح ماه رساند.

براساس فايل صوتي كه از مكالمات ميان تام استفورد، جان يانگ و اوگن كرنان سه فضانورد اين ماموريت منتشر شده‌است، اين سه فضانورد درحين انجام فعاليت‌هاي خود صداي عجيبي را مي‌شنوند و درباره اينكه آيا بايد اين صدا را به ناسا گزارش دهند يا نه با يكديگر مشورت مي‌كنند. يكي از فضانوردان به ديگران مي‌گويد اين صدا شبيه به صداي يك موسيقي فضايي است. ديگري مي‌گويد آيا بايد خبر دهيم، و ديگري پاسخ مي‌دهد نمي‌دانم بايد درباره آن فكر كنيم.

با اين‌همه هيچ سند و مدركي از گزارش اين رويداد به ناسا يا رسانه‌ها توسط اين سه فضانورد وجود ندارد. هنوز مشخص نيست كه آيا فضانوردان در عبورهاي بعدي از بخش تاريك ماه دوباره اين صدا را شنيده‌اند و همچنين كسي نمي‌داند كه در ماموريت‌هاي بعدي نيز اين صدا شنيده شده‌است يا نه. يانگ پس از اين ماموريت،‌در ماموريت آپولو 16 نيز حضور داشت و توانست روي ماه راه برود. كرنان فرماندهي آپولو 17 را به عهده داشت و آخرين انساني است كه روي ماه قدم گذاشته‌است.

مكالمات داخلي و تماس‌هاي زميني اين سه فضانورد در ماموريت آپولو 10 ضبط شده‌اند و صداي سوت‌مانند در تمام مدت يك ساعتي كه فضانوردان امكان تماس با زمين را نداشتند،‌شنيده مي‌شود. اين صداهاي ضبط شده در نهايت به مركز كنترل ارسال شدند و در آنجا رونويسي شده و آرشيو و دسته‌بندي شدند.

برخي از دانشمندان معتقدند اين صداي سوت مانند ناشي از تداخل امواج راديوهاي VHF ميان مركز زميني و فضاپيما حين برقراري ارتباط فضاپيما با زمين بوده‌است. اما اين توضيح براي همه قابل قبول نيست. زيرا به گفته متخصصان،‌فضانوردان به چنين صداهاي پارازيت‌مانندي عادت دارند و در اين صورت نبايد شنيدن آن براي آنها عجيب مي‌بود.

کد خبر 326095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha