یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

محمدعلی طالبی : موضوع گسترش نگران‌کننده فقر در جامعه یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی ما محسوب می‌شود.

سینما

مهم‌ترين ريشه و دليل فقر بيكاري است و با توجه به درصد بالاي بيكاران در كشور ما طبيعي است كه فقر هم در جامعه‌مان رو به گسترش باشد. بيكاري هم در جامعه بسيار پردامنه است و شامل اقشار مختلفي مي‌شود. گاهي حتي آدم‌هايي كه در ظاهر به نظر مي‌رسد فقير نيستند و مشكل خاصي ندارند وقتي به زندگي‌شان ورود مي‌كنيم مي‌بينيم چقدر گرفتاري دارند.

از مهندسي كه مدت‌هاست بيكار شده و هيچ منبع درآمدي ندارد تا روستايي‌هايي كه در برخي نقاط كشورمان با فقر مطلق دست و پنجه نرم مي‌‌كنند. ما خانواده‌هاي بسيار شريفي داريم كه با نجابت و شرافت صورتشان را با سيلي سرخ نگه مي دارند و تا آنجا كه امكان دارد آبروداري مي‌كنند تا كسي متوجه فقرشان نشود.

يعني جداي از جلوه‌هاي آشكار فقر، اگر كمي عميق‌تر شويم با فقر پنهاني مواجه مي‌شويم كه متأسفانه دامنه‌اش در يك دهه اخير بسيار گسترده‌تر شده، تنها راه برون‌رفت از اين مشكل، ايجاد فرصت‌هاي شغلي است؛ شرايطي كه اعضاي خانواده بتوانند كار كنند، حتي كارهاي به ظاهر كوچك خانگي كه خانم‌هاي خانه مي‌توانند انجام دهند و در تسهيل چرخش اقتصاد خانواده مؤثر واقع شوند. هيچ‌وقت افرادي كه مشغول به كارند و طعم بيكاري را نچشيده‌اند نمي‌‌توانند درد آدم‌هاي بيكار را درك كنند. ما الان در جامعه‌مان كلي افراد تحصيل‌كرده بيكار داريم. جوان‌هاي متخصصي كه فوق ليسانس دارند اما شغلي برايشان وجود ندارد. تورمي كه در سال‌هاي گذشته به شكل افسارگسيخته‌اي در جامعه ايجاد شد روي كل جامعه تأثير گذاشت و جز يك اقليت برخوردار، بقيه را فقير كرد كه نسبت اين فقر ميان اقشار مختلف جامعه متفاوت است.

از روستايي محرومي كه در يك استان دورافتاده دغدغه داشتن آرد براي پختن نان دارد تا يك استاد دانشگاه كه براي پرداخت هزينه‌هاي زندگي‌اش ناچار به فروش خودروي شخصي‌اش شده. در كنار اين موضوع، ما شاهد بوديم كه عده‌اي در همين شرايط به شكل عجيب و غريبي پولدار شده‌‌اند. من گاهي كه از كنار نمايشگاه‌هاي اتومبيل عبور مي‌كنم سرم از قيمت برخي از خودروها سوت مي‌كشد. خودرويي كه رويش يك ميليارد تومان قيمت گذاشته شده حتماً مشتري خاص خودش را هم دارد و الان براي برخي‌ها اين مبالغ ميلياردي اصلا پولي محسوب نمي‌شود. در فقدان عدالت اجتماعي است كه اكثريتي در جامعه فقير مي‌شوند و اقليتي چنان ثروتي به دست مي‌آورند كه اصلا نمي‌‌دانند چگونه پولشان را خرج كنند.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 325920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha