همشهری آنلاین: فتانه انفرادی- ایران در زمینه صنعت داروسازی از جایگاه قابل قبولی برخوردار است و توانسته‌ است به موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیری دست یابد.

hashemi

توسعه توليد مواد اوليه دارويي در داخل كشور، ورود صنعت داروسازی به حوزه داروهای بيوتكنولوژيك، تاسيس شركت‌های توليدی فرآورده‌های نوتركيب، توسعه شركت‌های دانش‌بنيان در زمينه دارو، تولید داروهای خاص همچون داروی "ريتوكسی سب" كه نوعي مونوكلونال آنتی بادي براي بيماران سرطانی است، نوع ژنريک داروی "هرسپتين" به نام "تراستوزماپ"، توليد داروهای فاكتور خونی ريكاميننت و فاكتور ۷ بيماران هموفيلي از جمله برخي از مهمترين دستاوردهاي دارويي كشور است.

اين همه موفقيت در صنعت داروسازي كشور درحالي است كه تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، عمده بازار توليدات دارويي كشور در دست كمپاني‌هاي خارجي بود و توليد دارو در ايران به صورت تحت ليسانس و در شركت‌هايي با مديريت خارجي صورت مي‌گرفت حال آنكه به گفته كارشناسان، ايران در بيش از 95 درصد داروها به خودكفايي رسيده است و رتبه دهم دارو در دنيا را به خود اختصاص داده است.

  • مراسم معرفي دستاوردهاي صنعت دارو و تجهيزات پزشكي در تالار وحدت

دوم اسفند،‌  تالار وحدت تهران، شاهد حضور انديشمندان، داروسازان، توليدكنندگان دارو و استادان حوزه داروسازي كشور بود كه با روحيه‌اي عالي و پر از شور و شعف، در مراسم معرفي دستاوردهاي صنعت دارو و تجهيزات پزشكي گرد هم آمده بودند كه بابت دستاوردها و موفقيت‌هاي بزرگ‌شان در عرصه داروسازي، جشن ملي برگزار كنند و هم پيمان تر شوند كه علي رغم همه مشكلات موجود اما باز مي‌كوشند و توليد مي‌كنند و در عرصه صادرات هم از پاي نخواهند ايستاد.

  • دل دريايي داشته باشيد

وزیر بهداشت، درمراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور خطاب به حاضران با تشكر از زحمات و تلاش‌هاي آنان گفت: باید در این عرصه، دل دریایی و چشم بینا داشته باشید و خود را درگیر نگاه‌های سیاسی آلوده نکنید، چون كار در اين عرصه دشوار است و در دارو هميشه حواشي وجود داشته است اما شما كمك كرديد و كمك‌هايتان هم موثر بوده و است، پس همچنان تلاش كنيد.

دكتر سيد حسن هاشمي، داروسازان و افرادي كه در زمينه توليد دارو فعايت مي‌كنند را جهادگر ناميد و اظهار داشت: شما جهادگر هستيد چرا كه كمتر حرف مي‌زنيد و بيشتر عمل مي‌كنيد.

وزير بهداشت در عين حال گفت: صنعت داروسازی کشور نياز به پوست اندازی و بازسازی دارد و دوران پسابرجام زماني طلایی است برای اینکه داروسازان بتوانند برای جذب شرکای خارجی تلاش كنند.

هاشمي افزود: درست است كه صادرات ما در حال حاضر نسبت به گذشته دو برابر شده ولی این رقم چیزی نیست که به آن افتخار کنیم البته دولت و سیاسیون تمام تلاش خود را كرده‌اند. حال نوبت به صنعت‌گران و بانک‌هاست که باید بیش از این تلاش کنند.

  • تاكيد وزير بهداشت بر صادرات دارو

وزير بهداشت گفت: اگر بتوانیم در زمينه دارو بيش از گذشته، صادرات داشته باشيم، كاري بزرگ انجام داده ايم و قطعا هم قيمت‌ها عادلانه‌تر و هم داروها با كيفيت‌تر خواهد شد.

دكتر هاشمي در باره پیشرفت‌های دارویی کشور گفت: به نظر من صنعت دارويي كشور بايد بتواند، بازار منطقه را تصاحب کند و البته این اتفاق شدنی است به شرط آنكه که تلاش ما بیش از گذشته باشد.

او افزود: بخش عمده‌ای از درآمد دارویی جهان مربوط به داروهای منو کلونال آنتی بادی است که تاکنون توانسته‌ایم دو مورد از آن را در کشور تولید کنیم و امیدوارم تعداد آن‌ها در کشور دو برابر شود.

  • نظام دارويي كشور، پاسخگوي نيازهاي مردم

رييس سازمان غذا و دارو هم در مراسم معرفي دستاوردهاي صنعت دارو و تجهيزات پزشكي كشورگفت: خوشبختانه اکنون معضلاتی را که تحت شرایط تحریم داشتیم، نداریم و مردم دیگر در زمینه دارو نگران نیستند. خوشحالیم که مردم اطمینان دارند که نظام دارویی، پاسخگوی نیازهای آنهاست.

دكتر رسول ديناروند افزود: امروز هدف ما قدردانی از کسانی است که در عرصه خودکفایی، در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، زحمت می‌کشند و در زمينه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی،‌ تلاش كرده اند. او گفت: خوشحالیم که برخی از فرآورده‌های دارویی کشور، تولید شرکت‌های دانش بنیان است همچنين، هدف اصلی برخی از شرکت‌هایی که امروز از آنها تقدیر می‌شود، تولید و سرمایه‌گذاری در داخل و توسعه صادرات است.

  • هدف اصلي؛ تراز مثبت در صادرات دارو

رييس سازمان غذا و دارو گفت:‌ هدف ما در حوزه داروسازی، رسیدن به تراز مثبت در صادرات دارو است.

او گفت:‌ روند وابستگی ما به واردات دارو منفی شده است ، به طوری که میزان دارویی که در سال 94 وارد کشور شده است از سال‌‌هاي 90،‌91 و 92 هم کمتر بوده و این باعث افتخار است.

دیناروند با بيان اينكه اولویت ما تسهیل صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ایران است گفت: این سیاست را در مذاکرات خود نیز قرار داده‌ایم. یکی از اولویت‌های کنونی ما در بازار دارویی، ورود به بازار ۱۰ میلیون دلاری روسیه است.

دکتر دیناروند در مورد انتخاب شرکت‌های برتر در این مراسم گفت: حائز اهمیت بودن، کیفیت داروهای تولید شده و اطمینان ورود این دارو ها به بازار مصرف از دلايل انتخاب شركت‌هاي برتر است.

  • ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور

در مراسم معرفي دستاوردهاي دارويي و تجهيزات پزشكي، 12 قلم داروی جدید و 2 مورد تجهيزات جديد پزشكي رونمايي شد كه به گفته رييس سازمان غذا و دارو، ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

  • تقدير از فعالان  حوزه دارو و تجهيزات پزشكي

در اين مراسم،‌ همچنين از تعدادي از داروسازان، فعالان و توليد كننده‌ها و شركت‌هاي دارويي تقدير شد. همچنین قاب عکس و لوح تقدير مرحوم دکتر حسن فرسام، استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به همسر وی تقدیم شد. در این مراسم ،‌ سالار عقیلی، خواننده كشورمان هم چند قطعه با مضمون "ايران" ، اجرا کرد.

کد خبر 325895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha