همشهری آنلاین: ناسا قصد دارد تلسکوپ فضایی جدیدی بسازد که میدان دید آن ۱۰۰ برابر وسیع‌تر از میدان دید تلسکوپ هابل است.

تلسکوپ

براساس گزارش فاكس‌نيوز، تلسكوپ كاوشگر مادون قرمز WFIRST با هدف آشكارسازي اسرار بزرگ جهان هستي درباره انرژي تاريك و ماده تاريك طراحي شده‌است و به گفته ناسا قصد دارد روند تكامل جهان را مورد بررسي قرار دهد.

ناسا در بيانيه‌اي اعلام كرد اين تلسكوپ درعين حال به جستجوي سياره‌هاي جديد و قابل حيات در آن‌سوي سامانه خورشيدي خواهد پرداخت. مركز پروازهاي فضايي گودارد مسئوليت پروژه ساخت اين تلسكوپ دو متري را با همكاري لابراتوار پيش‌رانش جت به عهده دارد. JPL ساخت و تحويل كرونوگراف، ابزاري براي سنجش فواصل را نيز به عهده دارد.

به گفته جان گرانسفلد فضانورد و قائم‌مقام اداره كل ماموريت‌هاي علمي ناسا اين تلسكوپ از اين قابليت برخوردار است تا چشم‌ها را به سوي عجايب جهان هستي بگشايد، درست مانند كاري كه هابل انجام داد. پروژه جديد تركيبي از توانايي كشف و توصيف ويژگي‌ سياره‌هاي فراخورشيدي با حساسيت بالا و تجهيزاتي است كه ميدان ديد وسيعي را به اعماق جهان هستي خواهند گشود تا به حل معماي انرژي و ماده تاريك كمك كند.

تلسكوپ فضايي هابل كه در سال 1990 به فضا فرستاده شد، سال گذشته 25 ساله شد. اين تلسكوپ با همكاري ناسا و آژانس فضايي اروپا ساخته شده و همچنان درحال توليد اطلاعات است. اين تلسكوپ به تازگي به اخترشناسان در كشف يكي از بزرگترين سياه‌چاله‌هاي جهان در كهكشان NGC 4889 در فاصله 300 ميليون سال نوري از زمين كمك كرده‌است.

ناسا انتظار دارد تلسكوپ WFIRST را در اواسط دهه 2020 راهي فضا كند. اين تلسكوپ پس از جيمز وب كه قرار است در سال 2018 به فضا ارسال شود، بزرگترين رصد‌خانه فيزيك‌اخترشناسي خواهد بود كه ناسا به فضا ارسال مي‌كند. اين تلسكوپ بخشي وسيع از آسمان را در نور فروسرخ مورد بررسي قرار خواهد‌داد و به پرسش‌هايي درباره تكامل جهان هستي پاسخ خواهد داد.

کد خبر 325868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha