شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
۰ نفر

نویسنده‌ای که با نگارش تنها یک رمان به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های ادبی قرن بیستم تبدیل شده بود، کمتر از یک سال پس از انتشار دومین رمان خود در ۸۹ سالگی درگذشت.

سینما جهان

به گزارش همشهري، هارپر لي كه بيش و پيش از هر چيز با نوشتن و انتشار «كشتن مرغ مقلد» در 1960مشهور شده بود، 55سال از به بازار آمدن نخستين و تنها رمان خود، قسمت دوم آن را در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. «برو ديده‌باني بگمار» كه ابتدا تصور مي‌شد دنباله‌اي بر رمان تحسين‌شده لي است، بلافاصله پس از انتشار در صدر فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت و اندكي بعد مشخص شد برو ديده‌باني بگمار نسخه اوليه كشتن مرغ مقلد است.

نويسنده مرموز آمريكايي كه چندان به ديده شدن علاقه نداشت، سال‌هاي پاياني زندگي خود را در يك مركز پرستاري نزديك خانه‌اش در مونروويل آلاباما گذراند. تا اواسط سال 2015تصور مي‌شد هارپر لي (يا آنگونه كه دوستان و نزديكانش مي‌گفتند نل) يك نويسنده با يك كتاب است اما وقتي اعلام شد قرار است دنباله كشتن مرغ مقلد منتشر شود، بسياري از دوستداران كتاب بي‌صبرانه منتظر عرضه آن بودند.

لي با كتاب اول خود جايزه معتبر پوليتزر را برد و 40ميليون نسخه از كشتن مرغ مقلد در سراسر جهان به زبان‌هاي مختلف فروخته شد. داستان تكان‌دهنده ضد‌نژادپرستي اين رمان تحسين‌شده منبع الهام توليد فيلمي سينمايي به همين نام به كارگرداني رابرت موليگان بود كه نامزد دريافت 8جايزه اسكار ازجمله بهترين فيلم شد و 3جايزه اسكار برد كه مهم‌ترين آنها بهترين بازيگر مرد براي گريگوري پك و بهترين فيلمنامه اقتباسي بود.

آتيكوس فينچ قهرمان كشتن مرغ مقلد كه در ظاهر قهرمان مبارزه با نژادپرستي در آمريكاست، در رمان برو ديده‌باني بگمار يك وكيل نژادپرست معرفي مي‌شود. با اين حال، بسياري از كارشناسان او را برترين قهرمان تاريخ سينما در قرن بيستم مي‌دانند. وضعيت سلامتي هارپر لي در چند سال اخير رو به وخامت گذاشته بود و گفته مي‌شد قادر به ديدن نيست. او برو ديده‌باني بگمار را پيش از كشتن مرغ مقلد نوشته بود اما به دلايلي انتشار آن را حدود 6دهه به تأخير انداخت.

کد خبر 325774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha