نویسنده، فیلسوف و منتقد شهیر ایتالیایی و خالق رمان تحسین‌شده «نام گل سرخ» پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان شامگاه جمعه در ۸۴سالگی از دنیا رفت.

 اومبرتو اکو

به گزارش همشهري، اومبرتو اكو كه از نامدارترين چهره‌هاي ادبي ايتاليا و جهان در دوران معاصر بود، نخستين رمان خود نام گل سرخ را در 1980منتشر كرد؛ درحالي‌كه 20سال پيش از آن، كتاب‌هايش به بازار مي‌آمد. او در دانشگاه‌هاي هاروارد و بولونا به تدريس نشانه‌شناسي و زبان‌شناسي اشتغال داشت و يك‌بار درباره نوشتن رمان گفته بود: داستان‌نويسي كاري پاره‌وقت است. من يك فيلسوف هستم و فقط آخر هفته‌ها رمان مي‌نويسم.

اكو كه در كارنامه خود بيش از ۴۰ كتاب علمي، صدها مقاله و تنها 7رمان دارد، 5ژانويه 1932در شهر آلساندريا استان شمالي پيدمونت به دنيا آمد. او پس از جنگ جهاني دوم براي مطالعه فلسفه قرون وسطي و ادبيات وارد دانشگاه بولونيا شد و نخستين كتاب خود «مسائل اخلاقي سنت توماس» را در ۱۹۵۶ منتشر كرد. فيلسوف شهير ايتاليايي كه علاوه بر مدرك دكتري بيش از 30دكتراي افتخاري از دانشگاه‌هاي سراسر جهان گرفت، تابستان 1962با يك استاد آلماني ازدواج كرد كه حاصل اين زندگي يك پسر و يك دختر است.

در آپارتمان ميلان و ويلاي ريميني اكو 50هزار جلد كتاب وجود دارد. نام گل سرخ كه موفق‌ترين و شناخته‌شده‌ترين كتاب داستاني اكو است، در سراسر دنيا بيش از ۱۰ ميليون نسخه فروخت آن هم درحالي‌كه ناشر آمريكايي كتاب انتظار داشت فقط 3هزار نسخه از آن به فروش برسد. نام گل سرخ در آمريكا حدود 3ميليون خواننده داشت و 6سال بعد از اين موفقيت خيره‌كننده، رمان دوم فوكو يعني «آونگ فوكو» به بازار آمد.

«جزيره روز گذشته» از ديگر رمان‌هاي اومبرتو اكو است و او در 2010«گورستان پراگ» را منتشر كرد كه برخي آن را بهترين كار اكو پس از نام گل سرخ مي‌دانند و خيلي زود وارد فهرست پرفروش‌ها شد. آخرين و هفتمين رمان اكو هم «شماره صفر» است كه ژانويه 2015حدود يك سال پيش از مرگ به بازار آمد و اواخر سال گذشته ميلادي به زبان انگليسي ترجمه شد. ماجراي اين داستان در 1992ايتاليا مي‌گذرد.

کد خبر 325772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha