شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: دم دمای عید که می‌شود بازار خرید رفتن و بازارگردی داغ می‌شود. بازارها شلوغ و پر رفت‌وآمد می‌شود، خیابان‌ها از ماشین‌های زیادی که حوالی مراکز خرید تردد می‌کنند مملو می‌شود و تصویر غالب بازار‌های شهر، زن و مرد و کودکانی است که از این مغازه به آن مغازه می‌روند، پشت ویترین‌ها مکث کوتاهی می‌کنند، احتمالا قیمتی می‌پرسند و باز مغازه بعدی.

بدون دعوا  بریم خرید!

 بر چهره اين بازارگردهاي آخر سال اگر دقت بيشتري بكنيد، خانم‌هايي را مي‌بينيد كه شادان و خندان و پرانرژي هستند و در مقابل آقاياني كه بي‌حوصله و خسته،‌گويي به‌دنبال همسرانشان كشيده مي‌شوند. خانم‌ها از اينكه قرار است كلي خريد كرده و حتي با رفتن به بازار تفريح كنند، خوشحالند و آقايان از اينكه بايد هزينه‌هاي سنگين خريد را پشتيباني كنند و ساعات طاقت‌فرسايي را در بازار بگذرانند نگران و ناراحتند. خانم‌هاي ايراني اما هميشه هوشمندند و تيزهوش. كمي اگر دقت كنند و راهكارهاي لازم را بدانند آنچنان همسرشان را با خود همراه مي‌كنند كه نه نگراني داشته باشد و نه ناراحتي. در اين يادداشت سعي كرده‌ايم راهكارهاي همراه كردن آقايان را هنگام خريد و بازار رفتن مرور كنيم. با ما همراه باشيد.

  • به تفاوت‌ها احترام بگذاريد

بعضي مسائل هستند كه با فهميدن و پذيرفتنشان راحت‌تر مي‌توانيد زندگي كنيد. يكي از اين مسائل تفاوت‌هاي خانم‌ها و آقايان در علاقه و لذت بردن از خريد كردن است. براي خانم‌ها خريد كردن، فرايندي است كه در كنار تأمين اجناس مورد نياز آنها، يك تفريح لذتبخش نيز به‌حساب مي‌آيد. آقايان اما خريد كردن را تكليفي مثل ديگر تكاليف زندگي خود مي‌دانند كه هرچه سريع‌تر بتوانند اين تكليف را به پايان برده و به سرانجام برسانند احساس بهتري دارند. درست به همين دليل است كه شما اگر از صبح تا شب هم در بازار بگرديد و خريد كنيد، با وجود اينكه از لحاظ جسماني خسته و فرسوده مي‌شويد اما از نظر روحي ممكن است سرحال باشيد و هنوز به شما خوش مي‌گذرد اما آقايان در همان يكي‌دو ساعت اول خريد خسته مي‌شوند و دلشان مي‌خواهد هر چه سريع‌تر اين فرايند خسته‌كننده را تمام كنند. شما اگر همين تفاوت را به خوبي بدانيد و بپذيريد آن وقت دليل بدخلقي‌ها، بي‌حوصلگي‌ها و فرار كردن آقايان را هنگام خريد بهتر درك خواهيد كرد.

  • رعايت جيب همسرتان را بكنيد

هيچ مردي دوست ندارد در برابر خواسته‌ها و نيازهاي همسر و فرزندانش شرمنده شود. مردان تمام تلاش‌شان را براي تأمين زندگي همسرشان مي‌كنند و حتي گاهي 2 و 3 شيفت كار مي‌كنند تا بتوانند هزينه‌هاي مالي خانواده را تأمين كنند. در چنين وضعيتي اينكه شما هنگام خريد همسرتان را تحت فشار و در مضيقه بگذاريد چندان عادلانه به‌نظر نمي‌رسد. از زاويه‌اي ديگر هم اگر بنگريم، فشار شما بر همسرتان براي هزينه بيشتر هنگام خريد، باعث فشار عصبي بر او شده و بر رفتار و اخلاق او اثر خواهد گذاشت و اين فشار در يك چرخه كوتاه به زندگي و آرامش خود شما لطمه مي‌زند. از پيامبر مهرباني و رحمت، حضرت محمد(ص) هم نقل شده كه ايشان همواره خانم‌ها را به رعايت و مدارا با وضعيت مالي همسر توصيه مي‌كردند و در حديثي تامل برانگيز فرموده‌اند: از زني كه با شوهر خود مدارا نكند و از او چيزي را بخواهد كه انجام آن در قدرت او نباشد هيچ كاري قبول نخواهد شد و روز قيامت خدا را درحالي‌كه بر او غضبناك است ملاقات خواهد كرد.

  • با هدف و برنامه خريد كنيد

از جمله تفاوت‌هاي اساسي زنان و مردان هنگام خريد، ساختاريافتگي ذهني آقايان در برابر و پراكندگي و وسعت ذهني در خانم‌هاست. همسر شما به‌عنوان يك مرد انتظار دارد پيش از خريد، برنامه خريد شما مشخص باشد. اينكه بدانيد از كجا مي‌خواهيد خريد كنيد، چه چيزهايي بخريد و تقريبا چه زماني را صرف خريد كنيد. سعي كنيد اين تفاوت را در همسرتان محترم بشمريد و هنگام خريد، آشفتگي او را با متمركز و هدف‌دار كردن خريدتان به حداقل برسانيد. اين درست است كه شما دوست داريد از اين مغازه و اين پاساژ به مغازه و پاساژ بعدي برويد و براي بررسي و خريدن هر چيزي كه لازم داريد زمان صرف كنيد ولي باور داشته باشيد كه هيچ‌چيز بيشتر از اين كار نمي‌تواند همسر شما را كلافه و عصبي كند. كمي اگر سعي كنيد متمركز و هدفدار خريد كنيد، هم در زمان كمتر مي‌توانيد خريدهاي بيشتري انجام دهيد و هم رضايت خاطر همسرتان را جلب خواهيد كرد.

  • براي بچه‌ها فكري كنيد

در طول خريد معمولا شما كه انتخاب‌كننده اصلي و محور خريد هستيد مشغول و سرگرم كار خودتان مي‌شويد و بچه‌ها غالبا روي دوش همسرتان مي‌افتند. بچه‌ها در اين موارد غر مي‌زنند، گريه مي‌كنند، گرسنه مي‌شوند، نياز به دستشويي پيدا مي‌كنند، به وسيله‌هاي چيده شده در مغازه‌ها دست مي‌زنند و خلاصه هزارجور شيطنت و دردسر براي پدر بيچاره درست مي‌كنند. حالا شما درنظر بگيريد براي پدري كه اصل بازار آمدن را يك تكليف آزار‌دهنده مي‌بيند، فشار بچه‌ها چقدر سخت است و چه بر سرش خواهد آورد. بهترين كاري كه مي‌توانيد براي آرامش رواني بيشتر خود و همسرتان بكنيد اين است كه تا جايي كه مي‌توانيد بار بچه‌ها را از دوش همسرتان برداريد. مي‌توانيد از زمان حضور آنها در مدرسه براي خريد استفاده كنيد يا براي چند ساعت از مادر يا خواهرتان بخواهيد كه از بچه‌ها مراقبت كنند.

  • در انتخاب زمان خريد هوشمند باشيد

انتخاب زمان مناسب براي خريد رفتن همراه همسرتان يكي از ظرافت‌هاي مهمي است كه شما بايد درنظر داشته باشيد. خودتان را جاي همسرتان بگذاريد. فرض كنيد شما قرار است كاري را انجام دهيد كه علاقه‌اي به آن نداريد و آن را يك تكليف آزار‌دهنده مي‌دانيد، طبيعي است براي چنين كاري رغبت چنداني نداشته باشيد، حالا فرض كنيد اين كار آزار‌دهنده در زماني اتفاق بيفتد كه شما خسته‌ايد، به‌دليل مشغله‌هاي كاري كم خوابيده‌ايد، درگيري‌هاي ذهني شديد مالي داريد يا حتي مي‌خواهيد مسابقه فوتبال تيم مورد علاقه‌تان را ببينيد. در چنين شرايطي فشار و ناراحتي زياد مي‌شود و پتانسيل اختلاف و درگيري به‌شدت بالا مي‌رود. پس براي جلوگيري از چنين شرايطي دقت كنيد حتما زمان مناسبي را براي خريد رفتن با همسرتان انتخاب كنيد و مدت زمان خريد را نيز به حداقل برسانيد.

  • همسرتان را شارژ كنيد

هنگامي كه با همسرتان به خريد مي‌رويد كمي زرنگ و دقيق باشيد. وقت‌هايي مي‌شود كه شما از رفتار و گفتار همسرتان مي‌فهميد كه خسته شده، بي‌حوصله شده و نياز به يك شارژ مجدد دارد. خب، بلافاصله وارد عمل شويد. مي‌توانيد او را به خوردن يك نوشيدني دعوت كنيد يا نه بهتر از اين، به او پيشنهاد خريد چيزي براي خودش را بدهيد. يك لباس مناسب، يك قطعه ابزار كه جزو خريدهاي هميشگي مورد علاقه آقايان است يا هر چيز ديگري كه مي‌دانيد همسرتان به آن علاقه دارد. با اين كار نه‌تنها همسرتان را درگير فرايند خريد مي‌كنيد بلكه او را دوباره سر ذوق مي‌آوريد.

  • سقف خريدتان را مشخص كنيد

قبل از خريد با همسرتان صحبت كنيد و بر سر مبلغي كه مي‌توانيد در اين دوره از خريد هزينه كنيد، توافق كنيد. مردها معمولا نگران اين هستند كه مبادا هزينه‌هاي خريد از مبلغي كه آنها درنظر گرفته‌اند بيشتر شود و شرمنده همسرشان شوند. بهتر است همان ابتداي خريد تكليف‌تان را با همسرتان مشخص كنيد و سقف خريد را معين كنيد. اينطور خيال خود شما هم راحت‌تر است و بهتر مي‌توانيد برنامه‌ريزي كنيد.

  • به سليقه همسرتان احترام بگذاريد

اين كاملا قابل درك است كه شما به‌عنوان يك خانم، از همسرتان انتظار داشته باشيد پا به پاي شما بيايد و هنگام خريد نظر بدهد، مدل‌هاي مختلف لباس، كيف و كفش را برانداز كند و بهترين‌ها را براي شما انتخاب كند. واقعيت اما اين است كه ظرفيت‌هاي رواني همسر شما هنگام خريد بسيار كمتر از شماست و او توان آمدن پا‌به‌پاي شما را ندارد. اگر دوست داريد، مي‌توانيد براي همه خريدهايتان نظر همسرتان را بپرسيد اما از او انتظار نظر تخصصي و دقيق در همه موارد را نداشته باشيد. در مقابل اما مي‌توانيد به‌صورت گزينشي در موارد خاصي كه نظر همسرتان برايتان اهميت ويژه‌اي دارد از همسرتان بخواهيد كه در اين مورد خاص نظر دقيقي به شما بدهد. به همسرتان بگوييد كه در اين مورد نظر او اهميت زيادي براي شما دارد و درخواست كنيد تا با حوصله و دقت پاسخ شما را بدهد. البته توجه داشته باشيد كه اگر چندبار نظر او را پرسيديد و به‌نظر خودتان عمل كرديد و به‌نظر او بي‌توجهي، طبيعتا انگيزه او را براي نظرخواهي بعدي از بين خواهيد برد و نبايد انتظاري از او داشته باشيد. مثلا اگر شوهر شما، اندازه و بلند بودن مانتو و روسري‌تان برايش مهم است حتما به‌نظر او احترام بگذاريد تا هم رضايت خدا را جلب كرده باشيد و هم رضايت او را و هم اينكه موجب تقويت انگيزه او براي همراهي در خريدهاي بعدي شويد.

کد خبر 325674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha