شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره افزایش زنان معتاد در کشور در نتیجه استفاده از داروهای لاغری اعتیاد آور هشدار داد.

داروهای لاغری

 عليرضا جزيني كه در نخستين جشنواره طراحي پوستر پيام‌هاي تصويري پيشگيري از اعتياد سخنراني مي‌كرد، گفت:« باور غلطي وجود دارد كه مثلا براي لاغري از داروهاي اعتيادآور استفاده مي‌كنند يا در كنار آن استفاده از برخي قرص‌ها براي درس خواندن كه وجود اين باورهاي غلط 5درصد اعتياد بانوان را به 10درصد رسانده است و اين موضوع اهميت فرايند پيشگيري را نشان مي‌دهد.»

هشدار جزيني درباره افزايش آمار اعتياد در زنان در حالي است كه اكثر افراد جامعه مواد‌مخدر و سوء‌مصرف آن را عمدتاً پديده‌اي مردانه تلقي مي‌كنند. اگر چه تا‌كنون آمار دقيقي از زنان معتاد اعلام نشده و جزيني نيز بي‌آنكه عدد مشخصي در اين زمينه اعلام كند تنها از افزايش 10درصدي آن سخن گفته، اما عده‌اي از كارشناسان جمعيت زنان معتاد ايران را بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر تخمين زده‌اند. همچنين ميزان مصرف هروئين در معتادان زن و تعداد زنان مصرف‌كننده تزريقي مواد در كشور بين ۴ تا ۹ هزار نفر تخمين‌زده مي‌شود. در پژوهش‌ها ۶/۹ درصد از معتادان كشور زنان اعلام شده‌اند و وزارت بهداشت نيز در گزارش‌هاي خود در مورد زنان معتاد به رقم يك زن معتاد به ازاي ۸ مرد اشاره كرده است.

اما آنچه در تازه‌ترين هشدار قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر پر رنگ شده هشدار درباره افزايش اين آمار در نتيجه مصرف قرص‌هاي لاغري است.گزارش‌هاي متعددي وجود دارد كه تأييد مي‌كند برخي از آرايشگاه‌هاي زنانه و حتي خياطي‌ها و حتي سالن‌هاي ورزشي در ايران، ماده اعتيادآور شيشه را به‌عنوان داروي لاغري پيشنهاد و توزيع مي‌كنند. در اين مراكز كاهش مواد اعتياد آور و محرك موسوم به متامفتامين را با نام‌هاي مستعار مانند «اسپيد» و «كريستال متث» ارائه مي‌كنند.نا آشنايي زنان ايراني با اين حوزه به اندازه‌اي است كه بسياري از آنها حتي داروهاي مجاز براي كمك به كاهش وزن را به جاي رژيم كم كالري و ورزش استفاده مي‌كنند درحالي‌كه مصرف اين دارو‌ها بايد در كنار ساير توصيه‌ها براي لاغري مانند ورزش و رژيم غذايي مناسب باشد.

کد خبر 325643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha