مذاکرات سران اتحادیه اروپا در مورد درخواست‌های دولت انگلیس برای انجام اصلاحات در قوانین این اتحادیه که از روز پنجشنبه آغاز شده بود، تا صبح دیروز هم ادامه پیدا کرد اما با به‌نتیجه نرسیدن گفت‎وگوها دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، تمام دیروز را به مذاکره با تک‌تک رهبران کشورهای عضو سپری کرد تا شاید از بروکسل دست خالی باز نگردد.

کامرون

كامرون كه قرار است براساس وعده‌هاي انتخاباتي‌اش تابستان سال آينده رفراندوم ماندن يا خروج كشورش از اتحاديه اروپا را برگزار كند، روز پنجشنبه در ميانه مذاكرات از 27كشور ديگر عضو اين اتحاديه خواست به درخواست‌هايش براي اصلاحات در اتحاديه اروپا رأي مثبت دهند تا او هم بتواند در رفراندوم پيش رو رأي‌دهندگان انگليسي را متقاعد كند كه براساس تغييرات انجام شده به ماندن در اتحاديه اروپا رأي مثبت دهند.

با اين حال، ظهر ديروز كامرون در ميان خبرنگاران حاضر شد و گفت:‌ «پيشرفت‌هايي حاصل شده اما هنوز به توافق نرسيده‌ايم. توافق براي ما تنها درصورتي شدني است كه اتحاديه اروپا خواسته‌هاي مردم انگليس را بپذيرد.»به‌رغم مذاكرات گروهي فشرده كه تا 5صبح به طول انجاميد، كشورهاي شرق اروپا همچنان روي موضع خود در مخالفت با درخواست انگليس براي متوقف كردن سياست‌هاي حمايتي و رفاه اجتماعي براي مهاجران به‌مدت 13سال پافشاري كردند.

اين درخواست مكمل درخواست كامرون براي كاهش ورود مهاجران به انگليس است. قوانين انگليس در چارچوب سياست‌هاي حمايتي خود مزاياي بسياري براي مهاجران و پناهجويان قائل است و همين موضوع باعث شده اين كشور انتخاب اول بسياري از اين افراد براي مهاجرت و پناهندگي باشد. همزمان، فرانسه و برخي ديگر از اعضاي اتحاديه اروپا نيز با خواسته كامرون براي وضع قوانين جديدي كه شركت‌هاي مستقر در لندن را از قوانين مالي تعيين شده از سوي اتحاديه اروپا براي حوزه يورو مستثني مي‌كند، به‌شدت مخالفت كرده‌اند.

انگليس يكي از بزرگ‌ترين و ثروتمندترين اعضاي اتحاديه اروپاست، يكي از اعضاي گروه 7كشور صنعتي است و در شوراي امنيت سازمان ملل صاحب كرسي دائمي و حق وتوست. انگليسي‌ها معتقدند هم اقتصاد و هم قوانين‌شان به‌خاطر حضور در اتحاديه اروپا تحت‌تأثير قرار گرفته و از اين‌رو خواستار انجام اصلاحات در قوانين مالي، حقوقي و قضايي اين اتحاديه شده‌اند. عدم‌تصويب اين خواسته‌ها در نهايت ممكن است به رأي مردم انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا منجر شود؛ اتفاقي كه به گفته دونالد تاسك به‌معناي «آغاز روند فروپاشي اين اتحاديه است».

کد خبر 325622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha