شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰
۰ نفر

انفجار مهیب چهارشنبه شب آنکارا که کشته شدن ۲۸ نفر و زخمی‌شدن بیش از ۶۱ نفر دیگر را به‌دنبال داشت تبدیل به هیزم جدیدی برای آتش درگیری‌های منطقه شده است.

ترکیه

مقام‌هاي تركيه كردها را عامل اين حمله انتحاري معرفي كرده‌اند اما يگان‌هاي مدافع خلق (ي‌پ‌گ) به‌صورت رسمي اين اتهام را رد و اين اتهام‌زني را براي توجيه مداخله نظامي بيشتر آنكارا دانسته‌اند. تركيه اما حالا با اعلام انتقام گرفتن از اين بمبگذاري حملات خود به داخل خاك سوريه را شدت بخشيده و از حملات خمپاره‌اي به مناطق شمال سوريه كار را به حملات موشكي كشانده است. روزنامه حريت گزارش داده است كه در واكنش به انفجار آنكارا نيروهاي ارتش اين كشور برخلاف روزهاي گذشته از موشك‌هاي استينگر و I-HAWK براي هدف قرار دادن مواضعي در داخل خاك سوريه استفاده كرده‌اند. براساس اين گزارش حداقل 5موشك از داخل خاك تركيه به مواضع كردها شليك شده است.

جنگنده‌هاي آنكارا همچنين بلافاصله پس از انفجار، مواضعي در شمال عراق را بمباران كردند و مقام‌هاي تركيه مي‌گويند چهره‌هاي ارشد پ‌ك‌ك در اين حملات كشته شده‌اند. 24ساعت پس از انفجار آنكارا اما يك كاروان نظامي تركيه در مسير دياربكر هم هدف قرار گرفت و تعدادي زخمي شدند. همچنين مقام‌هاي تركيه از بازداشت حداقل 17نفر در ارتباط با انفجار آنكارا خبر داده‌اند.

تركيه طي روزهاي گذشته به‌صورت مداوم مواضع كردها در شمال سوريه را هدف حملات خمپاره‌اي قرار مي‌داد كه با واكنش شديد سوريه و كشورهاي ديگر جهان مواجه شد. در اين بحبوحه اما انفجار يك خودروي بمبگذاري‌شده در نزديكي پارلمان تركيه و ستاد ارتش تركيه اتوبوس حامل نظاميان را هدف قرار داد تا همه مسائل پيچيده‌تر شود.

يك روز پس از اين انفجار رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير اين كشور اعلام كردند شواهدي در دست است كه نشان مي‌دهد گروه يگان‌هاي مدافع خلق (ي‌پ‌گ) عامل اين حمله بوده‌اند و جنگ خود را با عاملان اين حمله جدي‌تر ادامه خواهند داد. اما ي‌پ‌گ اعلام كرده كه اين گروه مسئول حمله آنكارا نيست و در تاريخ خود سابقه بمبگذاري اين‌چنيني نداشته است.

ردور خليل، از مقام‌هاي ي‌پ‌گ اعلام كرده كه مقام‌هاي دولت تركيه با اتهام زدن به اين گروه به‌دنبال فشار به آمريكا براي قطع كمك به كردهاي سوري است و گفت تركيه مي‌خواهد ضمن توجيه حملات اخيرش در سوريه راه را براي تهاجم نظامي بيشتر هموار كند. مقام‌هاي تركيه طي روزهاي گذشته تلاش گسترده‌اي داشته‌اند كه آمريكا حمايت خود از كردهاي سوريه را قطع كرده و مانند اين كشور نبرد با آنها را در دستور كار قرار دهد. اما حتي با انفجار آنكارا هم كاخ سفيد اعلام كرده كه نمي‌تواند طرف خاصي را مسئول اين حمله بداند. جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا هم تأكيد كرده كه واشنگتن نمي‌تواند مقصر بودن ي‌پ‌گ را تأييد يا تكذيب كند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه پس از انفجار سفر برنامه‌ريزي شده خود به آذربايجان را لغو كرد، روز گذشته از مذاكره تلفني خود با باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا خبر داد. وي گفته است قصد دارد مدارك دست داشتن ي‌پ‌گ در انفجار آنكارا را به‌صورت مستقيم براي رئيس‌جمهور آمريكا ارائه و شرح دهد. وي همچنين در گفت‌وگو با خبرنگاران روز گذشته بار ديگر خواستار تروريست‌ خواندن كردهاي سوريه از سوي متحدان اين كشور شد.

کد خبر 325620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha