جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
۰ نفر

آمار‌ها نشان می‌دهد که در زمستان ۹۴، یعنی از آغاز دی‌ماه امسال تا آخر بهمن‌ماه بیشتر از یک میلیون و ۱۴۳ هزار نفر در بازارهای سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در اين دوره ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران به 25درصد رسيده است.به گزارش همشهري، در شرايطي كه در پاييز امسال كوچ سهامداران از تالار شيشه‌اي اوج گرفته بود، ناگهان ورق برگشت و پس از وقوع تحولات سياسي يكباره سرمايه‌گذاراني كه در حال خروج از بورس تهران بودند، بار ديگر به بورس برگشتند.

نزول 2ساله بورس تهران درست از 15دي‌ماه سال92 آغاز شد و در 15دي‌ماه امسال به پايان رسيد. موج مهاجرت سرمايه‌گذاران از بورس كه به‌دليل نزول شاخص‌ها و تشديد ركود روي داده بود، موجب شد كه ميانگين تعداد خريداران سهام در 2سال گذشته از سطح 950هزار نفر در هرماه به 180هزار نفر برسد.

اما از 15دي‌ماه امسال و همزمان با آغاز برجام ناگهان ورق برگشت به‌طوري كه در دي‌ماه تعداد خريداران با 100درصد رشد به 366هزار نفر رسيد و در بهمن‌ماه امسال رقم تعداد خريداران سهام با 112درصد رشد از مرز 777هزار نفر عبور كرد. تعداد خريداران سهام از ابتداي امسال تاكنون، به 3ميليون و 318هزار نفر رسيده است كه از اين تعداد يك ميليون و 143هزار نفر در 2‌ماه سپري‌شده از زمستان وارد بورس شده‌اند.

  • بازده سهامداران به 25درصد رسيد

آمارهاي بورس تهران نشان مي‌دهد كه با رشد 17.5درصدي بازده سرمايه‌گذاري در بورس در بهمن‌ماه امسال ميانگين بازده سهامداران در طول 11‌ماه امسال به 25درصد رسيد. البته بخش زيادي از بازده سرمايه‌گذاري كسب شده در بورس مربوط به 2ماهه اخير است. از ابتداي سال تاكنون شاخص كل بورس تهران 15هزارو356 واحد رشد كرده است كه از اين مقدار 11هزارو 326واحد آن مربوط به معاملات انجام شده در بهمن‌ماه است. در بهمن‌ماه امسال همچنين حجم و ارزش روزانه معاملات به‌ترتيب 126و 116درصد رشد كرد. سرمايه‌گذاران در بهمن‌ماه 50ميليارد سهم را به ارزش 10هزار ميليارد تومان خريداري كردند كه در طول 2سال گذشته بي‌سابقه بود.

در بهمن‌ماه 9ميليارد سهم در فرابورس دادوستد شد كه نسبت به دي‌ماه 213درصد رشد نشان مي‌دهد. به اين ترتيب از ابتداي سال تاكنون سهامداران 72هزارو 116ميليارد تومان معادل 20ميليارد دلار سهام خريده‌اند كه از اين مقدار 37هزار ميليارد تومان در بورس و 34هزار ميليارد تومان در فرابورس دادوستد شده است.

همچنين سرمايه‌گذاراني كه از بهمن‌ماه در فرابورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند به‌طور ميانگين 14درصد بازده به‌دست آورده‌اند. آمار‌ها نشان مي‌دهد كه در 45روز گذشته سهام بانك‌ها و خودروسازان بيشتر از صنايع ديگر دادوستد شده است.

جدول

کد خبر 325609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha