همشهری آنلاین: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان آثار فلزی این اداره را تحت طرح پژوهشی بیماری‌شناسی آثار فلزی در ایران مورد بررسی قرار داد.

Research project

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این طرح با هدف مشخص شدن وضعیت حفاظتی آثار فلزی در سطح کشور به منظور تکمیل بانک اطلاعات آسیب‌شناسی و خوردگی آثار در موزه‌ها و گنجینه‌های سطح کشور و شناخت اولویت‌های حفاظت این آثار به صورت یک طرح بلند‌مدت از سال 1385 توسط بخش پژوهشی حفاظت از آثار فلزی پژوهشکده حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی - فرهنگی و با همکاری موزه‌ها و مراکز مرتبط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شده بود.

به همین منظور در سال جاری طی یک همکاری مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی، آثار فلزی این اداره کل مورد بازدید کارشناسان بخش فلز پژوهشکده قرار گرفت.

فاز اول بررسی‌های بصری و ماکروسکوپی آثار فلزی این مجموعه توسط پرستو نعیمی، مسئول بخش حفاظت از آثار فلزی و شیبا خدیر مسئول واحد لیزر پژوهشکده و با همکاری راضیه طاهری، کارشناس مرمت آثار استان و مجید جمشیدی فرد امین اموال آثار این اداره کل انجام گرفت.

بخش حفاظت از آثار فلزی با ادامه بررسی‌های کلی این مجموعه در سال 94، با همکاری کارشناسان و حمایت مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار، به مطالعه علمی دقیق روند فرسایشی آثار مورد اشاره در سال آینده مي‌پردازد.

این مطالعات ضمن اینکه به تعیین اولویت‌های حفاظت و انجام عملیات حفاظت و مرمت هدفمند آثار این مجموعه کمک می‌کند، با تداوم مطالعات بیماری‌شناسی، در نهایت به یک بانک تخصصی در زمینه آسیب‌شناسی و خوردگی آثار فلزی ایران نائل خواهد شد.

کد خبر 325432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha