سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سرانجام نخستین محصول مرکز گسترش فیلمنـامـه‌نـویسی تلویزیون روی آنتن رفت؛ سریالی که با حال و هوای این روزهای انتخاباتی هماهنگ است.

سریال

«غيرعلني» در عين حال نخستين تجربه كارگرداني مهرداد خوشبخت هم هست كه بعد از ساختن چند فيلم سينمايي و تلويزيوني، رو به توليد مجموعه تلويزيوني آورده است. غيرعلني در 12قسمت توليد و از اوايل هفته جايگزين سريال پرمخاطب «كيميا» در شبكه2شده است. گرچه مضمون اصلي و ماجراها، حول محور انتخابات مي‌چرخد اما نويسنده و كارگردان براي تماشايي‌تر شدن آن قالب طنز را برگزيده‌اند؛

لحني كه به گفته كارگردان ممكن بوده به سمت لودگي برود. برزو ارجمند، بهاره رهنما، علي دهكردي، محمد عمراني، مهران رجبي، شهرام عبدلي، عليرضا جلالي‌تبار و... بازيگران غيرعلني هستند كه پخش آن تا يكي دو روز مانده به انتخابات مجلس ادامه دارد.

  • متن مجموعه تلويزيوني غيرعلني محصول مركز گسترش فيلمنامه‌نويسي است. چطور شد شما كارگرداني كار را بر عهده گرفتيد؟

اين پيشنهاد رضا جودي، تهيه‌كننده سريال بود و من فيلمنامه را خواندم و به‌نظرم رسيد قصه جاي كار دارد. بعد از آنها خواستم خودم هم در روند نگارش فيلمنامه‌ قرار بگيرم. نظرم اين بود كه اگر داستان به سمت سفارشي‌شدن پيش نرود، كارگرداني آن را قبول كنم. خوشبختانه در طول كار هم دستم به‌عنوان كارگردان باز بود و از سوي مركز يك ناظر انتخاب شد كه هميشه با هم در تعامل و تبادل نظر بوديم.

  • اين تعامل مستلزم صحبت‌هاي زياد ميان گروه فيلمنامه‌نويسي و كارگردان بود؟

هميشه درباره موضوع‌هايي كه مطرح مي‌شد در روند نگارش پاياني و توليد، جلسه مي‌گذاشتيم. در برخي بخش‌ها مخالفت‌هايي بود كه با تعامل و حرف‌زدن و حتي سر ميز تدوين حل مي‌شد؛ يا من آنها را مجاب مي‌كردم يا آنها مرا اما هميشه برايم خيلي مهم بود كه نخستين همكاري‌ام با مركز با توجه به موضوع و طنزي كه وجود داشت به سمت لودگي نرود و آنها هم اين موضوع را قبول داشتند.

  • به‌طور حتم زمان و انرژي بيشتري هم از گروه توليد مي‌برد؟

بله و چون نتيجه‌اش خوب بود، آن را تا امروز هم ادامه مي‌دهيم. هر روز به دفتر كار مي‌رفتم و فيلمنامه را مي‌خواندم. كم‌كم سليقه آنها دستمان آمد و آنها هم به طرز فكر ما واقف شدند و كار را جلو برديم. در مجموع تجربه خوبي براي من بود. در روند توليد حتي مسائل روز مانند برجام را هم وارد قصه مي‌كرديم تا داستان به‌روز باشد. گاهي هم مي‌شود كه تا ساعت 8شب روي يك قسمت كار مي‌كنيم و نسخه نهايي را براي پخش تحويل شبكه مي‌دهيم.

  • انتخاب بازيگران سريال پيشنهاد و نظر خودتان بود؟

بله، همان زمان كه فيلمنامه را مي‌خواندم، 2گزينه بهاره رهنما و بروز ارجمند به ذهنم رسيد و آنها هم همكاري كردند. در نهايت همه بازيگراني را كه انتخاب كرديم، در اين مجموعه كنار هم داريم.

  • اعتماد حرف اول را مي‌زند

بايد به جايي برسيم كه اعتماد حرف اول را در كار بزند. اگر اعتماد و تعامل وجود داشته باشد، سريال‌ها كيفيت خود را حفظ مي‌كنند. يادم هست در طول پخش قرار بود 2سكانس حذف شود. درباره آن 2سكانس خيلي صحبت كرديم و در نهايت خودم در يك تدوين كار را درست كردم و تحويل دادم بدون آنكه چيزي حذف و به قصه لطمه وارد شود. خوشبختانه اين تعامل به خوبي وجود دارد.

کد خبر 325389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha