همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: احیای تالاب جازموریان موضوعی ملی و دارای اهمیت ویژه است و دانشگاه کرمان می‌تواند در مدت زمانی کوتاه، طرحی جامع بر اساس الگوی احیای تالاب ارومیه انجام دهد.

معصومه ابتکار

به گزارش ايرنا، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در جلسه احیای تالاب جازموریان و مبارزه با ریزگردهای جنوب شرق استان که با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان در تهران برگزار شد، با تأکید بر این که احیای تالاب جازموریان در نوبت ورود به شورای عالی آب است، افزود: کارگروه حوزه آبخیز تالاب جازموریان باید هرچه سریع‌تر زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و بررسی‌ها و مطالعات لازم انجام شود.

وی با اشاره به این که در زمینه احیای تالاب جازموریان با وزیر نیرو مذاکراتی صورت گرفته است، عنوان کرد: مطالعات تالاب جازموریان همچون تالاب ارومیه باید با رویکرد احیای این تالاب در اسرع وقت صورت گیرد.

معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: اصلاح الگوی کشاورزی، احیای منابع طبیعی، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، مبارزه با کانون‌های گرد و غبار از اقداماتی است که باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی با تأکید بر این که برای احیای تالاب جازموریان سال‌های زیادی عقب هستیم گفت: در کنار همه راهکارها، طرح ابتکاری استاندار کرمان با عنوان همیاران آب باید در استان با قدرت بیش‌تر دنبال شود و معیشت‌های جایگزین را دنبال کنیم زیرا هدف ما فشار به مردم منطقه و کشاورزان نیست بنابر این مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم در طرح آماده شده است.

استاندار کرمان نیز در این جلسه با تأکید بر این که استان کرمان در این حوزه مظلوم واقع شده است، گفت: در رسیدگی به احیای تالاب جازموریان تاکنون تأخیر داشته‌ایم و اگر این مصیبت 20 سال گذشته کنترل می‌شد، اکنون مردم در حوزه سلامت هزینه‌های کم‌تری را پرداخت می‌کردند.

علیرضا رزم حسینی افزود: در ماه 250 تا 500 نفر به خاطر وجود ریزگردها و مشکلات تنفسی و بحران‌های زیست محیطی در منطقه راهی بیمارستان می‌شوند.

وی بیان کرد: طرح‌هایی که تاکنون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و شرکت آب منطقه‌ای در استان انجام داده‌اند، موفق بوده و برای احیای این تالاب حداقل کارها صورت گرفته است.

استاندار کرمان گفت: ما باید در این مرحله در سطح ملی و دولت تصمیم‌گیری کنیم زیرا دو استان کرمان و سیستان بلوچستان درگیر این مصیبت شده‌اند.

وی اضافه کرد: بنابر این، قبل از سفر ریاست جمهوری به استان کرمان باید این طرح جمع‌بندی و ارائه شود.

رزم حسینی گفت: استان کرمان به منظور همکاری همه جانبه در راستای احیای تالاب جازموریان آمادگی لازم را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان هم در این نشست از وجود 19 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در منطقه جازموریان مشترک در استان‌های سیستان بلوچستان و کرمان خبر داد و گفت: از این مجموع پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان و 14 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان کرمان قرار دارد.

محمدرضا بختیاری تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه آب از این چاه‌ها تأثیر بسزایی در خشک شدن تالاب جازموریان داشته است.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: دولت هر گامی در حوزه احیای تالاب جازموریان بردارد با شناختی که از استاندار کرمان سراغ داریم، ایشان 10 گام برمی‌دارند.

بهنام سعیدی افزود: با توجه به تأثیرگذاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در هیأت دولت، موضوع احیای تالاب جازموریان در نخستین جلسه شورای عالی مدیریت بحران مطرح شود و در دستور کار قرار گیرد.

بنابر این گزارش، از چند سال گذشته خبرهایی مبنی بر خشک شدن تالاب جازموریان به گوش می‌رسید اما اواخر سال 93 بود که تالاب جازموریان به بیابان تبدیل شد؛ بدون این که مثل خشک شدن دریاچه ارومیه افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد و این در حالی بود که تا زمانی این تالاب هنوز خشک نشده بود تنها حوزه آبریز بزرگ استان کرمان محسوب می‌شد و یکی از دست نخورده‌ترین و بکرترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور محسوب می‌شد؛ به طوری که در برخی قسمت‌های آن هنوز پای انسان باز نشده بود.

پیش‌نویس برنامه نجات جازموریان بعد از سال‌ها فراموشی در سفر اخیر معصومه ابتکار به استان کرمان ارائه و به همین منظور جلسه‌ای امروز با عنوان احیای تالاب جازموریان و مبارزه با ریزگردهای جنوب شرق استان در دفتر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور استاندار کرمان و مدیران ذی‌ربط برگزار شد.

تالاب جازموریان، حوضه‌ای آبریز و دریاچه‌ای به همین نام در جنوب شرق ایران است که دشت‌های قلعه گنج و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود.

در اصطلاح محلی پوشش گیاهی این منطقه را جاز می‌نامند و کثرت آن را موریان می‌گویند که به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.

با توجه به شروع خشکسالی از دهه 70 در استان کرمان آب این تالاب کم‌تر شد به نحوی که خشک شدن این تالاب قابل مشاهده بود و هم اکنون نیز خشک شده است.

برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی بالادست تالاب جازموریان، کاهش نزولات جوی، سدسازی در بالادست آن بدون در نظر گرفتن حق‌آبه تالاب و عوامل دیگر از دلایل خشک شدن این تالاب است.

مردم جنوب کرمان، مدت‌هاست به تدبیر مسئولان کشور و استان برای احیای تالابی چشم دوخته‌اند که سال‌ها زیستگاه پرندگان، منبع تأمین علوفه جنوب و شرق کشور و عامل تنظیم اکوسیستم منطقه بود و امروز امیدواری برای این اقدام دو چندان شده است.

بخش جازموریان در فاصله 65 کیلومتری مرکز شهرستان رودبار جنوب است. 

کد خبر 325344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha