همشهری‌آنلاین: قربانقلی بردی محمداف،رئیس‌جمهور ترکمنستان به دنبال تصویب قانون‌ اساسی جدید برای دستیابی به حکومت مادام‌العمری است.

berdimohamadov

یک کمیسیون به ریاست قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان پیش‌نویس قانون اساسی جدیدی را ارائه کرده است که دوره ریاست‌جمهوری را از پنج سال به هفت سال افزایش می‌دهد و محدودیت سنی کاندیداهای ریاست جمهوری را برمی‌دارد.

انتظار می‌رود پارلمان ترکمنستان اواخر سال جاری میلادی این قانون اساسی را تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، پیش‌نویس این قانون اساسی روز دوشنبه 26 بهمن برای اطلاع و بحث ملی در روزنامه "نچرال ترکمنستان" مهم‌ترین روزنامه ملی این کشور منتشر شد.

قربانقلی بردی‌محمدف، رئیس‌جمهور 58 ساله ترکمنستان، در دومین دوره ریاست‌جمهوری خود به سر می‌برد. او در سال 2012 توانست قدرت را بار دیگر به دست آورد.

بر اساس قانون اساسی جدید، دیگر محدودیتی درباره تعداد دوره‌های ریاست‌جمهوری وجود نخواهد داشت.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر، ترکمنستان که غنی از گاز طبیعی است، همچنان یکی از سرکوب‌‌گرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و سوابق حقوق بشری بسیار نگران‌کننده‌ای دارد.

همچنین دیگر رهبران آسیای مرکزی نيز تلاش می‌کنند جای پای خود را در قدرت محکم‌تر کنند و به حکومت مادام‌العمری دست یابند.

در همین راستا پارلمان تاجيكستان نيز اخیرا پیشنهادهایی را درخصوص تغییر قانون اساسی این کشور بررسی کرده که هدف آن زمینه‌سازی برای مادام‌العمر کردن ریاست‌جمهوری امامعلی رحمان یا فراهم کردن امکان ریاست جمهوری پسرش تلقی شده است.

همچنین نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور 74 ساله قزاقستان پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را داد، که در صورت برگزاری این انتخابات حزب "نور اوتان" وابسته به او، می‌تواند قدرت را در پارلمان به دست آورد.

نظربایف از سال 1989 هدایت این کشور غنی از نفت را بر عهده دارد.

کد خبر 325335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha