همشهری‌آنلاین: موزه نقش بسیار اساسی در حیات فعلی روزگار ما دارد،اما در ایران هنوز آنطور که باید به موزه‌ها اهتمام نکرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در بازدید از مرکز دائره المعارف انسان شناسی با بیان این مطلب گفت: عام ترین و مهمترین امری که ملت را تشکیل می‌دهد، خاطره مشترک است که هویت ملی را تشکیل می دهد. طبیعی است کسی که دارای سابقه تاریخی بزرگتر و خاطره تاریخی بزرگتری است آن ملت بزرگتری است

وی افزود: البته این به آن معنا نیست که آن ملت برخوردار است ؛ ممکن است دچار عقب ماندگی و انحطاط و واپس گرایی شده باشد اما پایه  هویت آن قوی تر است و اگر هوشیار باشد می تواند آن عقب ماندگی ها را جبران کند. 

رئیس موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: اگر خاطره مشترک پایه هویت ملی یک جامعه است، موزه و آثار معاصر باقی مانده از گذشته بسیار با اهمیت و در خور توجه است، در واقع شناسنامه هویت ملی یک قوم و جامعه است.

سید محمد خاتمی گفت: متاسفانه در بسیاری از کشورها، نظیر کشور ما به موزه و امور موزه ای به عنوان یک امر تفننی نگاه می‌شود و یا به عنوان یک امری که مرده است و دیگر حیات ندارد و متعلق به گذشته است.

رئیس بنیاد باران اظهار داشت: موزه نقش بسیار اساسی و زنده در حیات فعلی روزگار ما دارد زیرا اولاً شناسنامه هویت تاریخی و خاطره تاریخی ماست و اگر ملیت و ملت را پذیرفته باشیم به موزه به عنوان یک امر مهم و اساسی نگاه خواهیم کرد. ثانیاً موزه یک آموزشگاه است و می توانیم در آنجا هویتی که متعلق به ماست را بشناسیم.

خاتمی گفت: در دنیا شاهد موزه های خصوصی هم هستیم ولی موزه  های مهم، موزه های دولتی هستند که با امکانات دولتی اداره  و به روز می شوند . ما در ایران کم و بیش شاهد چنین موزه هایی هستیم ولی هنوز آن طور که باید و شاید به این امور اهتمام نداریم.

در این مراسم دکتر محفوظی رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی با اشاره به بیش از ده هزار اثر خطی و فرهنگی موجود در موزه مرکز دایره المعارف و دهها اثر منتشر شده در حوزه فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی و  اسلامی از حضور آقای خاتمی به عنوان مشوق معنوی و ایجاد کننده یک انرژی حقیقی در میان اصحاب فرهنگ و هنر یاد کرد و گفت: کلام جهانی ایشان در ارائه مطلوب تاریخ و فرهنگ تمدن ایرانی و اسلامی نمادی نیکو و نشانه ای مطلوب و اسوه ای حسنه برای همه اصحاب فرهنگ و هنر شده است.

در پایان این بازدید ،رئیس جمهور سابق کشورمان از ده قرآن ارزشمند و کم نظیر خطی که شامل آثاری چون دستخط مبارک منصوب به ثامن الحجج امام رضا (ع) ، قرآن به خط عبدالله آشوررنانی کاتب السلطانی ، قرآن به خط احمد نیریزی، قرآن به خط مسیح موسوی طالقانی، قرآن به خط ملا محتشم اصفهانی کاتب السلطانی، قران به خط علاء الدین بیک تبریزی، قرآن به خط محمد هاشم لولوزرگر اصفهانی، قرآن به خط ملک محمد طاهر خوانساری، قرآن به خط عبدالعلی یزدی، جزء قرآن به خط شاگرد یاقوت مستعصمی، بود، رونمایی کرد.
 
در این بازدید جمعی از شخصیت های علمی، فرهنگی و قرآنی همچون استاد بهاءالدین خرمشاهی، دکتر رضا داوری، دکتر محمد علی شیخ، دکتر علی شریعتمداری، آیدین آغداشلو، دکتر حبیب الله آیت الهی، سید هادی خسرو شاهی، آیت الله مقتدایی، استاد انوار، پرفسور سید حسن امین، صادق خرازی، دکتر هادی خانیکی و مهندس علی خاتمی حضور داشتند

کد خبر 32525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز