مشاور وزیر نیرو در امور محیط‌زیست، ایمنی و بهداشت با اعلام اینکه راه‌حل اصلی احیای دریاچه ارومیه در راهکارهای مهندسی و هیدرولیکی نیست، گفت که تغییر توزیع جمعیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ۳بخش اقتصاد (کشاورزی، صنعت و خدمات) و کاهش تدریجی آن در بخش کشاورزی راهکار اصلی نجات دریاچه است.

بهرام طاهري در گفت‌وگو با ايرنا تصريح كرد: حدود 29درصد جمعيت حوضه آبريز درياچه اروميه به كشاورزي اشتغال دارند و يك دوره 2ساله نياز است تا با برنامه‌ريزي صحيح، دقيق و اجراي پيوسته آن، درياچه اروميه، حوضه آبريز، آب‌هاي زيرزميني و سطحي آن به‌حالت طبيعي خود بازگشت كند.

اين مشاور وزارت نيرو در حالي از تغيير توزيع جمعيت حوضه آبريز درياچه اروميه به‌عنوان راهكار اصلي احياي اين درياچه نام مي‌برد كه با تشكيل كارگروه نجات درياچه اروميه 19طرح اولويت دار براي نجات درياچه به تصويب اين كارگروه رسيد و هيأت‌دولت هم در تاريخ 92/7/17 ضمن موافقت كلي با اين طرح‌ها بر آن صحه گذاشت و مسئوليت هماهنگي و راهبري برنامه‌هاي اجراي احياي درياچه اروميه را به وزير نيرو محول كرد.

در پي تصويب طرح‌هاي 19گانه، دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه در دانشگاه صنعتي شريف مستقر شد و با همكاري دانشگاه‌هاي تبريز و اروميه و متخصصان و كارشناسان ساير دانشگاه‌ها و نيز كارشناسان بين‌المللي، ستاد احياي درياچه اروميه با ايجاد كميته‌هاي تخصصي 6گانه و 20كارگروه تخصصي، ضمن بررسي و ارزيابي راهكارهاي 19گانه مصوب، نسبت به تدوين نقشه راه و برنامه عملياتي احياي درياچه اقدام كرد. اين نقشه راه كه در 8تيرماه 93 به‌تصويب رئيس‌جمهور رسيد و لازم‌الاجرا شد شامل 6بسته كلي بود. در نخستين بسته تصويب شده نقشه راه احياي درياچه اروميه كه « كنترل و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي» عنوان گرفته «كاهش 40درصدي از حقابه آب‌هاي سطحي و زيرزميني از طريق خريد توسط وزارت نيرو، درمدت 2‌سال» در شمار وظايف وزارت نيرو تعريف شده؛ اما هنوز اين راهكار به‌جايي نرسيده و اين يكي از وظايف وزارت نيرو است.

اكنون اما مشاور وزير نيرو از تغيير توزيع جمعيت حوضه آبريز درياچه اروميه در 3بخش اقتصاد كشاورزي، صنعت و خدمات به‌عنوان راهكار اصلي احياي درياچه اروميه نام مي‌برد. چندي پيش هم معاون وزير نيرو از تداوم مطالعه انتقال آب خزر به درياچه اروميه خبر داد و گفت كه اين طرح مطالبه مردم است. اين درحالي است كه ستاد احياي درياچه ا روميه و سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌صراحت با طرح انتقال آب خزر به درياچه اروميه مخالفت كرده‌اند.

  • مهاجرت اقتصادي و نقش آن در احيا

طاهري در بخشي از گفته‌هاي خود اعمال تحريم‌ها را يكي از عوامل غيرمستقيم آسيب بر منابع طبيعي كشور ازجمله درياچه اروميه عنوان كرد و گفت: تحريم‌ها اجازه نداد تا استان آذربايجان غربي كه با ارمنستان، جمهوري آذربايجان، تركيه و عراق هم‌مرز است، ارتباط بازرگاني خوبي برقرار كند و در نتيجه افراد زيادي براي گذران زندگي به مشاغلي مانند كشاورزي روي آوردند.

به گفته وي، همراهي وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت نيرو و وزارت جهادكشاورزي و ديگر سازمان‌هاي مرتبط و درك و آگاهي مردم منطقه به لزوم يك مهاجرت اقتصادي غيرفيزيكي (به مفهوم مهاجرت از بخش كشاورزي به بخش خدماتي)، سبب حل پايدار اين مسئله مي‌شود.

به گفته طاهري، بروز خشكسالي‌ها و توسعه باغ‌ها و مزارع آبي ازجمله مهم‌ترين عوامل خشك شدن درياچه اروميه است، به‌طوري كه در 30سال اخير شاهد افزايش نزديك به 300هزار هكتاري باغ‌ها و زراعت آبي در اين حوضه آبريز بوديم و 1.5برابر به زمين‌هاي قابل آبياري اين منطقه اضافه شده است.

وي افزود: منع برخي كشت‌هاي آب‌بر، ممنوعيت كاشت و صادرات برخي محصولات مانند چغندرقند از حوضه آبريز درياچه اروميه به‌منظور جلوگيري از خروج آب مجازي و مديريت آب، ازجمله اقدامات انجام شده براي احياي اين درياچه است به‌طوري كه صرفه‌جويي 30درصدي مصرف آب در منطقه، سبب مي‌شود تا يكهزار و 200كيلومترمربع از مساحت درياچه به‌صورت ثابت حفظ شود.

کد خبر 325151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha