شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان آمریکایی توانستند با سلول‌های ایمنی تغییر ژنتیکی داده شده دو بیمار مبتلا به سرطان پوست را درمان کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران موسسه ملی سرطان امریکا با تزریق این سلول‌های ایمنی توانستند تومور موجود در دو ‌ مرد مبتلا به سرطان پوستی ملانوم را محو کنند و این دو را دست کم برای 18 ماه عاری از بیماری نگهدارند.

البته 15 بیمار دیگر مبتلا به همین نوع سرطان که با همین شیوه درمان شده بودند به آن پاسخ ندادند و پژوهشگران می‌گویند کار بیشتری باید انجام شود تا این روش درمانی موثرتر شود.با این حال دانشمندان این نتایج را شاهدی بر امکان درمان موفقیت‌آمیز سرطان با ژن‌درمانی تلقی می‌کنند. آنه همچنین امیدوارند این روش در انواع دیگر سرطان هم موثر باشد.

پژوهشگران  به 17 بیمار  مبتلا به ملانوم پیشرفته گلبول‌های سفیدی را که از بدن بیماران خارج شده بود و در آنها تغییر ژنتیکی داده شده بود تا با سلول‌های سرطانی مقابله کنند تزریق کردند.دو  نفر از این بیماران به این درمان پاسخ دادند.این گروه بیماران همگی به سرطان پیشرفته پوست مبتلا بودند که به درمان‌های معمول پاسخ نداده بود و انتظار می‌رفت تنها سه تا شش ماه زنده بمانند.

این پژوهشگران که نتایج کارشان را در نشریه Science  به چاپ رسانده‌اند،می‌نویسند که گلبول‌های سفید را به ژن‌هایی مجهز کردند که تولید پروتئینی به نام گیرنده سلول- T را در آنها می‌افزاید. این گیرنده‌ها مولکول‌هایی را بر روی سلولهای سرطانی شناسایی و گلبولهای سفید را برای نابودی آنها هدایت می‌کند.

کد خبر 3247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز