همشهری آنلاین: امروزه تصادفات جاده‌ای به عنوان یکی از مهمترین عوامل مهم مرگ و میر انسان‌ها به شمار می‌رود که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ تصادفات به عنوان سومین عامل مرگ و میر در جهان مطرح شود.

مهر نوشت: ایران به عنوان یکی از کشورهای است که دارای بیشترین موارد مرگ و میر ناشی از تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای و ترافیکی است. و بر اساس آمار و اطلاعات تصادفات، در برخی ایام سال از جمله تعطیلات عید نوروز و تابستان همزمان با افزایش حجم ترافیک در جاده‌ها، تصادفات افزایش پیدا میکند.

کشورما دارای بیش از200 هزار کیلومتر جاده است و براساس پیش بینی های به عمل آمده تعداد خودرو تا پایان دهه 90 به بیش از 30 میلیون دستگاه خواهد رسید. این در حالی است که زیرساخت های کنونی به هیچ عنوان پاسخگوی این تعداد خودرو نیست و این خود میتواند یکی از ده ها عوامل تصادفات باشد.

بر این اساس مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی سه عامل آموزش، فرهنگ، و ترافیک را مهمترین اقدام در امر تصادفات دانست و گفت: آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک به عنوان یک اقدام فرابخشی باید در دستور کار قرار گیرد.

حق لطفی با بیان اینکه آموزش می تواند نقش بسزایی در کاهش سوانح جاده‌ای داشته باشد، تصریح کرد: معتقدم یک راننده آموزش دیده و آگاه در سخت ترین جاده ها و شرایط آب و هوایی می تواند بدون رخ دادن سانحه ای، رانندگی کند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر سه عامل خطای انسانی، خودرو و زیرساخت، معتقدم آموزش، اعمال قانون، ایجاد فضای قانونمداری افراد، مهندسی راه و خودرو و امداد و نجات در کاهش سوانح و تلفات جاده ای موثر است.

بر اساس این گزارش،وضعیت نامناسب خودروها و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده ها، باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند.

در نتیجه کشور ما در حوزه حمل و نقل یکی از بالاترین میزان فوت و مجروح شدن را در بین کشورهای جهان دارد. در حالی که در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر و در اتحادیه اروپا ۱۳ نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به ازای همان مقدار خودرو نزدیک به 37 نفر جان خود را از دست می دهند.

بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.

در نتیجه میتوان با بازسازی خودروهای فرسوده، ترویج فرهنگ در بین رانندگان و اطلاح مشکلات جاده ای میتوان مقدار زیادی از میزان تلفات جاده ای را کاهش داد و امید وایم مسئولین هرچه سریع تر در جهت پیشبرد این کار اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

کد خبر 324572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha