همشهری آنلاین: بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینکه درباره قرارداد کرسنت به زودی سخن خواهد گفت، افزود: شاید پیش و یا پس از برگزاری انتخابات پیش رو، درباره ابعاد این موضوع، بحث‌های خود را مطرح می‌کنم.

زنگنه

به گزارش ایرنا، زنگنه  سه‌شنبه (20 بهمن) در نشست خبری به مناسبت دهه فجر افزود: در یک نشست خبری محدود که با حضور رسانه‌های موافق و مخالف مانند ایرنا، فارس و تسنیم برگزار می‌شود، نظرات خود را بیان می‌کنم.

وی با بیان اینکه بالاترین مرجع تعیین کننده درباره منافع ملی، شورای عالی امنیت ملی است، افزود: برخی منتقدان با وجود اطلاع از مصوبه این شورا درباره این موضوع صحبت می‌کنند.

وزیر نفت اضافه کرد: من به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی سکوت کرده‌ام که این سکوت به من ضربه زده است.

زنگنه با انتقاد از بیان مطالبی که در مخالفت با منافع ملی قرار دارد، ادامه داد: طرف مقابل از برخی سخنان مخالفان در داخل کشور سوء استفاده کرده و ادعاهای جدیدی را مطرح می‌کند.

وزیر نفت گفت: بر این اساس ادعاهایی درباره خسارت 50 میلیارد دلاری قراردادهای کرسنت بیان می‌شود که درست نیست.

مهمترین اظهارات زنگنه در نشست خبری:

  • {در پاسخ به این پرسش که سرانجام مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) به کجا رسید؟} «مصوبه دولت که مهرماه امسال تصویب شد، برای ما ملاک است. حساسیتی نسبت به IPC نداریم، اما لطفا صحبت‌های من را تقطیع نکنید و برش نزنید.»
  • برخی در کانادا سایتی راه‌اندازی کرده اند و هر چه خواستند درباره IPC نوشتند؛ اما باید بگویم که تنها مصوبه مهرماه دولت قابل استناد است.
  • هنوز قراردادی امضا نشده است که عده‌ای خواستار لغو آن هستند.
  • پنج قرارداد در دولت گذشته همچون قراردادهای توسعه میدان‌های آزادگان‌جنوبی، آزادگان‌شمالی، آذر، یادآوران، یاران با ایرانی‌ها و چینی‌ها امضا شد، اما در این دولت هنوز قرارداد جدیدی امضا نشده است.
  • انتقاد باید منطقی، سازنده و مستند باشد و قابل قبول نیست که شخصی بگوید این قراردادها خیانت است. آقای توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی مخالف من هستند و در مجلس علیه من صحبت می‌کنند؛ اما وی مخالفی محترم است و من احترام خاصی برای ایشان قائلم؛ توکلی شخصی است که دلش برای کشور می‌سوزد، ما همواره با هم مذاکره می‌کنیم و من بارها از ایشان مشورت گرفته‌ام و گفته‌ام نگرانی‌های شما قابل قبول است؛ اگر در جایی نگرانی دارید، بگویید که اصلاح کنیم؛ اجباری در کار نیست، زیرا تنظیم این قراردادها به دست انسان صورت گرفته است و وحی نیست.
  • یکی از انتقادهایی که مطرح می‌شود، به قرارداد «OPEN CAPEX» که پنج قرارداد است و در دولت گذشته امضا شده است، که البته من انتقادی به آن ندارم؛ شاید بگویند در آن مقطع نمی دانستند که این قراردادها منطقی نیست.
  • وزارت نفت به دنبال توقف عرضه کارتی بنزین است. برای نهایی کردن این موضوع دنبال مذاکره با دولت هستیم. البته عرضه کارتی گازوئیل در کشور ادامه می‌یابد.
  • شخصا مخالف عرضه دو نرخی بنزین و گازوئیل در کشور هستم. عرضه چند نرخی بنزین و فرآورده‌های نفتی منجر به فساد می‌شود، البته عملا هم‌اکنون بنزین و گازوئیل به صورت تک‌نرخی در کشور عرضه می شود.
  • {درباره سرنوشت قیمت بنزین در سال آینده} تاکنون هیچ‌گونه بحث و تصمیم‌گیری در سطح دولت به منظور تعیین قیمت جدید بنزین انجام نشده است.
  • در هفته‌های آینده با ارائه گزارشی جزئیات تازه از متن و حواشی قرارداد کرسنت اعلام خواهم کرد. بر این اساس با حفظ الزامات تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی، توضیحاتی درباره قرارداد کرسنت ارائه می‌کنم.
  • رد محکومیت حدود ۵۰ میلیارد دلاری ایران در داوری قرارداد کرسنت ؛ اصلا این میزان غرامت را تایید نمی‌کنم و قطعا حجم غرامت گازی بسیار پایین‌تر از این اعداد است.
  • جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با تمامی کشورهای عضو اوپک به منظور همدردی بیشتر در بازار نفت استقبال می‌کند.
  • {درباره قرارداد جدید فروش نفت ایران به شرکت لوک اویل روسیه} این قرارداد هیچ ارتباطی به ماجرای تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه ندارد و این موضوع کلا منتفی شده است.
  • از سال آینده مناقصات جدید نفتی ایران با معرفی محوریت جدید ۱۵ تا ۱۶ میدان نفتی گاز به شرکت های خارجی آغاز می‌شود.
کد خبر 324568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha