تصویب ۲ لایحه و یک طرح یک‌فوریتی که با بحث‌های بسیاری همراه شد روز پرکاری را برای دیروز شورای شهر تهران رقم زد اما در این میان اظهارات جالب یکی از اعضای شوراتوجه حاضران را به‌خود جلب کرد.

شورای شهر

رئيس كميته عمران و حمل و نقل گفت كه مايل است تهران را شهر بي‌دفاع بنامد. استناد اقبال شاكري به گزارش سازمان ملي استاندارد بود. طبق اين گزارش از 2300آسانسور نصب شده در بيمارستان‌ها، ادارات و... تهران تنها نيم‌درصد (11مورد) موفق به دريافت نشان ا‌ستاندارد شده‌اند.يكي ديگر از نكات جالب مورد اشاره از سوي اقبال شاكري عرضه اشتباه آرد در سطح نانوايي‌هاي شهر تهران بود به اين معني كه در 30درصد موارد آرد بربري براي سنگك يا آرد سنگك براي تافتون توزيع مي‌شود. وي همچنين نگراني خود را بابت عدم‌اعمال معاينه فني روي مخازن CNG خودروهاي شخصي ابراز كرد.

با اين همه وي از همت شهرداري تهران بابت معاينه و رصد مخازن CNG اتوبوس‌ها قدرداني كرد.همه اين موارد در كنار 5درصد آمادگي در برابر زلزله، 20هزار اتوبوس و تاكسي فرسوده، بي‌صاحب بودن آلودگي هوا، 12هزار پروانه تخلف در كميسيون ماده 100و 10هزار ميليارد تومان بدهكاري دولت به مديريت شهري اين عضو شوراي شهر را واداشت تا دريك كلام وضعيت پايتخت كشور را نگران‌كننده اعلام كند.ديروز همچنين پيش از آنكه لايحه اصلاح عنوان اخذ عوارض تمديد پروانه ساختمان‌هاي نيمه كاره مورد بررسي قرار گيرد محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري از تغيير طرح تفصيلي منطقه 12با رويكرد مناسب و در راستاي مصلحت شهر قدرداني كرد.

سالاري از تعديل بنا‌هاي 5تا 6طبقه به 4تا 5طبقه در منطقه12و تثبيت بازار سخن گفت و از اين بابت از كميسيون ماده 5 و رئيس شوراي شهر تهران تشكر كرد. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز در پاسخ گفت: البته پيشنهاد من اين بود كه در كل تهران از ميزان طبقات يك طبقه كاسته شود ضمن اينكه ما درحال بازنگري طرح تفصيلي منطقه22 هم هستيم.

  • ممنوعيت تجهيز‌ قبل از دريافت مجوز

شوراي شهر به بررسي لايحه اخذ عوارض تمديد پروانه ساختمان‌هاي نيمه كاره پرداخت. ازجمله مهم‌ترين دلايلي كه منجر به تصويب اين لايحه شد خسارات زيست‌محيطي ناشي از عمليات ساختماني نيمه كاره و رها شده و اختلال در سيما و منظر شهري بود. براساس اين مصوبه به ازاي هر‌ماه تطويل پس از انقضاي مهلت درج شده در پروانه، عوارضي كه فرمول آن نيز ديروز به تصويب رسيد بايد از صاحبان آن املاك دريافت شود.

ديروز همچنين براساس اين مصوبه مقرر شد تا هيچ‌گونه گودبرداري و تجهيز كارگاه پيش از صدور پروانه صورت نگيرد و ممنوع شود. همچنين به پيشنهاد اسماعيل دوستي عضو كميسيون عمران قرار شد تا اين مصوبه مشمول همه ساختمان‌ها ازجمله ساختمان‌هاي نيمه كاره متعلق به دولت و شهرداري شود. بند ديگر اين مصوبه شهرداري را مكلف ساخت تا آن دسته از ساختمان‌هايي كه سال‌هاست به حال خود رها شده‌ا‌ند را به قوه قضاييه معرفي كند تا از اين طريق تكليف آنها روشن شود.

اعضاي شوراي شهرتهران ديروز تصويب كردند كه به‌منظور رعايت حال شهرونداني كه در طرح‌هاي تعاوني مسكن ثبت نام كرده‌اند اما به‌دليل مشكلات مالي پروژه‌هايشان معطل و نيمه كاره مانده است عوارض منظور شده دراين مصوبه مشمول 50درصد تخفيف شود.

  • كمك براي برگزاري انتخابات

از جمله ديگر دستورات جلسه ديروز شوراي شهر تصويب يك فوريت مساعدت مالي به‌منظور برگزاري انتخابات به فرمانداري‌هاي ري و شميرانات بود. به گزارش همشهري، طبق قانون مصوب مجلس، شهرداري‌ها مي‌توانند به برگزاري هرچه بهتر انتخابات كمك كنند.
‌ به‌دليل خودداري فرمانداري تهران از پرداخت كمك به فرمانداري‌هاي ري و شميرانات شوراي شهر به‌صورت جداگانه براي فرمانداري ري 600ميليون تومان و براي فرمانداري شميرانات 400ميليون تومان كمك براي برگزاري انتخابات مجلس درنظر گرفت. ديروز همچنين لايحه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران مورد بررسي و تصويب قرار گرفت.

تأكيد عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي اين بود كه اين لايحه حائز نكاتي ايجابي است و موضوعات برخوردي در اين لايحه وجود ندارد. ديروز همچنين تغيير و تثبيت‌نام 52ايستگاه جديد و قديم متروي شهر تهران در دستور كار شورا قرار داشت و به غيراز 2مورد كه نياز به بررسي بيشتر داشت مابقي به تصويب رسيد.

  • تقاضا براي افزايش بودجه منطقه 10

ديروز نخستين دستور جلسه شوراي شهر به گزارشي از فعاليت‌ها، مسائل و مشكلات منطقه 10 از جمله بافت فرسوده اختصاص داشت. در پايان اين گزارش مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي شهر تهران گفت: خوب است كه در آستانه تصويب بودجه 95يك يا 2 يا 3 درصد از محل دريافت عوارض صدور پروانه ساخت و سازها به نوسازي و بازسازي بافت‌هاي فرسوده اختصاص يابد. از سوي ديگر اقبال شاكري نيز خواستار رفع مشكل عدم‌دسترسي و ريزدانگي بافت‌هاي اين منطقه شد.

رحمت‌الله حافظي نيز در واكنش به گزارش شوراياري منطقه 10به گودال ايجاد شده براي احداث مجموعه ورزشي و فرهنگي در محله سه راه آذري اشاره كرد كه با وجود پرشدن مجدد نشست كرده و حتي به محلي براي تجمع معتادان تبديل شده است. به گفته وي همچنين در محله بريانك به‌دليل مشكل ميان شهرداري منطقه و شركت آب و فاضلاب، توسعه شبكه فاضلاب متوقف شده است. حافظي به مواردي چون وجود 2رودخانه و قنات در محله تيموري و مشكلات ناشي از آن، نبود پل مكانيزه عابر پياده در دوراهي قپان و تخريب بوستان منطقه و احداث دادسراي جنايي به جاي آن نيز اشاره كرد.

جدول

کد خبر 323821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha