وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت،‌ در این دوره تلاش بسیاری برای رسیدگی به نقاط محروم و مرزی کرده‌است.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، دکتر سید حسن هاشمی برای پاسخ به سوال موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مورد علت اجرا نشدن اصل 48 قانون اساسی ، توسعه متوازن استان ها و اجرای قانون برنامه بودجه توسعه و بودجه سالیانه در جلسه علنی دوشنبه مجلس حضور یافت، اظهارداشت: عمده این سوال مبنی بر وجود بی عدالتی در حوزه سلامت است که پاسخ من مثبت است البته بی‌عدالتی در بخش خدمات و بهداشت وجود دارد ولی ما در بقیه قسمت ها هم شاهد آن هستیم.

هاشمی افزود: البته در 37 سال گذشته اتفاقات زیادی افتاد و ما شاهد رویدادهای مثبتی بوده ایم.

وی ادامه داد: در کل کشور 60 دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که رشته‌های مختلف پزشکی در آن تدریس می‌شوند البته برخی از این دانشگاه‌ها در استان خراسان شمالی قرار دارد.

وزیر بهداشت با بیان این که کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در محرومیت زدایی بسیار خوب بوده است، اظهار داشت: اگر جمعیت ایران را 77 میلیون نفر در نظر بگیریم، جمعیت استان خراسان شمالی 750هزار نفر یعنی کمتر از یک درصد جمعیت ایران است، اعتبارات شهری توزیع شده در سال 94، 500 میلیارد تومان برای کل کشور است که به این استان 8 دهم درصد تعلق گرفته که حدود 4 میلیارد و 234 هزار میلیون تومان است.

قاضی زاده هاشمی افزود: جمعیت روستایی کشور 27 میلیون 700 هزار نفر است که این رقم در استان خراسان رضوی به 4 میلیون و 350 هزار نفر معادل 1.5 درصد کل جمعیت روستایی کشور می‌رسد و اعتبارات روستایی که ما به این استان تخصیص دادیم، معادل جمعیت روستای این حوزه انتخابیه است که 1.56 درصد است.

وی با تاکید بر این که 18 هزار خانه بهداشت در کل کشور داریم، اظهار داشت: در استان خراسان شمالی 302 واحد خانه بهداشت وجود دارد یعنی تقریبا خانه بهداشت ساخته نشده ای در این استان نداریم جز در مواردی که دوستان انتظار دارند جمعیت روستایی که کمتر از هزار و 500 نفر است خانه بهداشت داشته باشد در حالی که خود شما اعتقاد دارید هزینه بی جا نشود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: 28 پایگاه سلامت، 9 مرکز جامع خدمات سلامت برای حاشیه نشینان استان خراسان شمالی احداث شده است.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: ما برای 24 میلیون نفر از حاشیه نشینان که جمعیت زیر 50 هزار نفر هستند توانسته ایم مرکز جامع خدمات و پایگاه های بهداشتی ایجاد کنیم که این اولین اقدام برای حاشیه نشینان است و به ازای هر 12 هزار نفر یک پایگاه و به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد کردیم.

وی با یادآوری این که تعداد تخت های بیمارستانی کشور 85هزار تخت است، گفت: در استان خراسان شمالی 850 تخت است که معادل 1.1درصد کل کشور است و با جمعیت این استان متناسب است.

وزیر بهداشت همچنین اظهار داشت: تعداد تخت‌های در حال احداث در این استان 520 تخت یعنی 5.6 نسبت به کل کشور است که اگر قرار توازن کشور را در نظر بگیریم باید یک درصد حدود 52 تخت اضافه می‌کردیم که در این خصوص از برنامه جلو هستیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: سهم استان خراسان شمالی از تخت‌های ویژه یک درصد استٰ؛ توسعه اورژانس نیم درصد بیش از سایر استان‌هاست که معادل 1.4درصد است همچنین ما 2 هزار و 70 پزشک متخصص اعزام کردیم که از این تعداد 35 نفر را به استان خراسان شمالی معادل 1.7کل کشور است و از حد معمول بیشتر بوده است.

وی تصریح کرد: تمام پزشکان مورد نیاز عمومی در طول مدت وزارت بنده تأمین شده و تا پایان امسال بقیه خدمات پزشکی ارایه می شود.

وی افزود: من در مقابل پزشکان، پرستاران و کارمندان وزارتخانه روسیاه هستم، این افراد هنوز حق و حقوق خود را دریافت نکرده اند اما خدمت به مراجعان را ادامه مز دهند بنابراین تخصیص نیافتن اعتبارات برای همه استان‌ها وجود دارد.

وزیر بهداشت یادآور شد: ممکن است نمایندگان استان تهران اعتراض کنند که وارد است چرا که به مراتب رسیدگی ما به این استان نسبت به سایر استان‌ها کمتر است؛ در مورد بیمه و ادغام بیمه نیز مطالبه کردیم و مظلوم هم واقع شدیم ولی اتفاقی نیفتاد از طرف دیگر درباره پرداخت بیمه که باید دو هفته بعد از دریافت خدمات باشد که مصوبه قانون است و پرداخت 60 درصدی انجام شود اما اجرا نمی‌شود.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: نماینده سوال کننده در مورد تخت‌های بیمارستانی بی اطلاع است چرا که 850 تخت بیمارستانی در حوزه انتخابیه ایشان وجود دارد که در 2 سال گذشته زمانی که کار را تحویل گرفتیم با 19 درصد پیشرفت به 90 درصد رسیدیم و ظرف 6 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی خطاب به ثروتی که بیان کرده بود یکی از معاونان وزیر 80 میلیون حقوق می‌گیرد گفت: شما گفتید معاون من 80 میلیون تومان می‌گیرد که اگر اینگونه نباشد باید در درگاه خداوند پاسخگو باشید و نباید تهمت زد ضمن اینکه معاونان من هم زندگی خود را در طبق اخلاص گذاشته اند و نباید مورد عتاب قرار گیرند.

وی همچنین خطاب به ثروتی اظهار داشت: شما از رشد 300 درصدی خدمات پزشکی شکایت دارید که مثلا برای برداشتن لوزه که 18 هزار و 600 تومان بود و به 60 هزار تومان رسیده است اما از طرف دیگر نمی‌گویید که برای عمل کبد باید در خارج از کشور 500 هزار دلار از سوی بیمار پرداخت شود اما در ایران این خدمات رایگان انجام می‌شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنین پیوند قلب و کلیه و اعضای بدن را نیز باید ببینید و به فرمایشات رهبری هنگام ترخیص شدن از بیمارستان توجه کنید که گفتند باید به این مجموعه مباهات کرد.

قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: نگاه مردم را باید نسبت به شهرداری‌ها، دادگستری‌ها و دیگر بخش‌های نظام دید که آیا نسبت به آنها انتقاد بیشتر است یا وزارت بهداشت ضمن این که قصد من دفاع از صنف نبوده و دفاع از سلامت مردم است چرا که وقتی چند بار گروهی را مورد عتاب و خطاب بدون مدرک قرار دادید طبیعی است که آنها رفتار مناسبی نداشته باشند.
طرح تحول سلامت یک افتخار برای ایران است.

کد خبر 323648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha