سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری جوان: سومین دوسالانه تایپوگرافی پوستر اسماء الحسنی هم از راه رسید.

 آنها که شماره‌های قبل مجله را خوانده‌اند، نمونه آثار دوره‌های پیش را دیده‌اند؛ کارهایی که بعضا خاطره تصویری‌شان در ذهن آدم می‌ماند. مثلا تایپوگرافی ساده و خلاقانه اسم مبارک «ودود» در دوره گذشته چیزی نیست که به راحتی از خاطر کسی برود.

امسال تعداد اسما محدود شده بود و هنرمندان برای راه یافتن به بخش داوری باید روی «ارحم الراحمین»، «احکم الحاکمین»، «احسن الخالقین»، «خیرالرازقین»، «ذوالجلال والاکرام»، «مالک الملک»، «ذوالفضل العظیم»، «رفیع الدرجات»، «عالم‌الغیب والشهاده» و «اهل التقوی» کار می‌کردند.

 این محدودیت هم طبق گفته علی وزیریان - رئیس نمایشگاه - به این دلیل بوده که تعداد حروف برای همه یکسان باشد تا قضاوت درست‌تری صورت بگیرد.

نکته قابل توجه در تعریف آثار این‌چنینی بخش محتوایی آن است. نمی‌توان ربط این‌گونه آثار را با مفهومی که بازتاب می‌دهند، نادیده گرفت.

نکته بعدی هم توقع چشم‌نواز بودن آنهاست؛ مسئله‌ای که می‌تواند به عمومی شدن این آثار - با توجه به تقاضای مخاطب برای عرضه آثاری که هم به لحاظ هنری بی‌نقص باشند و هم به نیازهای مذهبی پاسخ دهند - کمک کند.

آثار این دوره را فرزاد ادیبیریا، کورش پارسانژاد، پریسا تشکری، مهدی سعیدی و سیدحسن موسی‌زاده داوری کرده بودند و حمیدرضا منتظری هم دبیر اجرایی نمایشگاه بود. هفته پیش همراه با افتتاحیه نمایشگاه برندگان هم اعلام شدند. تا 5مهر هم می‌شود کارهای این نمایشگاه را در خانه هنرمندان دید و حتی خرید.

 فرم ساده حروف همراه با تکرار، شکل گرافیکی جذابی را برای نوشتن سوره حمد تشکیل داده است.این اثر محمدحسین شیرازی جزو کارهایی بود که به نمایشگاه راه یافت.

   از مجموعه کارهای هما دلورا تقدیر شد. بین مجموعه آثار، این یکی (مالک‌الملک) متمرکز‌تر و به مفهوم مربوط‌تر بود. خام‌ بودن کار برای خودش انگار راه تازه‌ای است؛ هرچند چنین کارهایی در خودشان تمام می‌شوند.

از یک طرف شبیه حروف نگارهای هندسی کاشی‌های ایرانی با خطوط کوفی بنایی است و از طرف دیگر شبیه آثار ویکتور وازارلی. حروف بیشتر از خوانایی، ترکیب فرمی‌شان را به رخ می‌کشند. این کار اثر محمدرضا چیت‌ساز است. در این نمایشگاه ترافیک خطوط کوفی بنایی چشمگیر بود. این هنرمند جزو 2نفری بود که از مجموعه کارهایشان  تقدیر شد.

 تایپوگرافی کار با حروف است، اما طراح این اثر بیشتر از آنکه با حروف ور رفته باشد، با ایده‌ای نو مسیر تازه‌ای را برای ربط معنای «خیرالرازقین» با نگارش این عبارت پیدا کرده. این پوستر چشم‌نواز کار علی چکاو است. او جزو 3نفری بود که جایزه تقدیر از استعدادهای این جشنواره را برد.

 گندم نشانه‌ای برای رزق و روزی است و مفهوم این عبارت با تصویر گندم بازتاب داده شده. طراح این اثر عبدالحمید زنگانه است که جایزه اول این جشنواره را برد.

 ساده و مستقیم. نام «مبارک‌ الله» خیلی ساده نوشته شده و از طرفی شبیه یک نشانه آشنا شده. این کار اثر علی جواهر است.

  احسن الخالقین. در این نمایشگاه کارهای دیگری هم بودند که از فرم‌های دیجیتالی در آنها استفاده شده بود. این سرو اثر محمد اعتمادی است که جایزه نفر دوم را گرفت.

  ارحم الرحمین. ارحم الرحمین در این اثر در 3بخش و به 3 شکل تکرار شده. ابتدایی بودن فرم خطوط به آنها شکل بصری جذابی داده. این کار اثر سمیه نیک‌زاد است.

کد خبر 32364

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز