یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 90 تابلوی زیبا از میان یک هزار و 757 اثر که 466 هنرمند گرافیست برای رقابت در سومین نمایشگاه سالانه تایپوگرافی پوستر ایران با نام اسماء الحسنی ارسال کرده‌بودند، ساعتی پیش از افطار روز شنبه 24 شهریور در تالار مرتضی ممیز خانه هنرمندان به نمایش در آمد.

افتتاحیه این نمایشگاه که در مراسمی با حضور شرکت‌کنندگان و برگزار‌کنندگان نمایشگاه برگزار شده بود، بر خلاف معمول به معرفی و تقدیر از بهترین‌ها اختصاص داشت.

دستان هنرمندان جوان ایرانی به مدد طرح و خط و نقطه و البته ذوق ایرانی، زیبا‌ترین نام‌ها را در قالب تابلوهایی تماشایی نقش زدند و برای شرکت در رقابت نمایشگاه اسماء الحسنی ارسال کردند.

در افتتاحیه سومین نمایشگاه سالانه تایپوگرافی پوستر اسماء الحسنی، حجت الاسلام والمسلیمن سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، استاد علی معلم، علی وزیریان دبیر نمایشگاه، امیرحسین مدرس مجری هر 3 دوره افتتاحیه این نمایشگاه و بسیاری از گرافیست‌های پیشکسوت و جوان کشور حضور داشتند.

حجت الاسلام خاموشی در این مراسم گفت: در سنت اسلامی‌و ایرانی ما هر کاری را با نام خدا آغاز می‌کنیم. هر امر مهمی با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌شود، در غیر این صورت این کار طبق روایات ناقص است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی‌افزود: علم به اسماء مقامی‌رفیع به انسان می دهد. وقتی خداوند انسان را خلق کرد، ملائک گفتند چرا انسان را آفریدی؟ خداوند گفت، من چیزی را می‌دانم که شما نمی‌دانید و خداوند به انسان اسماء را آموخت.

به خاطر این اسماء است که خدا انسان را آفرید، چون انسان قابلیت حمل اسماء را دارد. منظور از این نام‌ها، اسماء الحسنی است که امام صادق ع می‌فرماید، اسماء الحسنی الهی ما هستیم.

علی معلم نیز در ادامه این برنامه گفت: در سلسله آدم این هنرمندان هستند که ملهم به الهامات آسمانی هستند. همه پیام‌ها عین نیکویی است. اگر پیامی‌بد تصویر می شود در حقیقت اشکال در پیام گیرنده است. در این نمایشگاه هم اسماء الهی مورد توجه هنرمندان است که بسیار نیکوست.

اهدای جوایز، مختصر و مفید

به‌جز سخنرانی‌ها، مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسماء الحسنی مختصر و مفید برگزار شد.

برگزیدگان معرفی شدند و آثارشان از همان لحظه تا پایان روز 5 مهر ماه در معرض دید عموم قرار گرفت.

داوری آثار رسیده به این نمایشگاه را کورش پارسانژاد، فرزاد ادیبی، مهدی سعیدی، پریسا تشکری و موسی نژاد برعهده داشتند و بر اساس انتخاب آن‌ها محمدرضا اسلام پرست، محمدرضا چیت ساز برای مجموعه پوسترهایی که به نمایشگاه ارائه کرده‌بودند، تقدیر شدند و هر کدام یک میلیون و 500 هزار ریال جایزه دریافت کردند.

از علی چکاو هم به خاطر پوستر خیر الرازقین تقدیر شد. هیئت داوران،هر کدام از آثار ارسالی به این نمایشگاه را به دلایلی حائز دریافت رتبه و جایزه دانستند.

عبدالحمید زنگانه برای پوستر خیرالرازقین رتبه اول را از آن خود کرد. دیپلم افتخار، 10 میلیون ریال برای تقدیر از سادگی و زیبایی توأمان اثرش، به او اهدا شد.

محمد اعتمادی رتبه دوم، دیپلم افتخار و 7 میلیون ریال را برای طراحی پوستر احسن الخالقین از آن خود کرد و هما دلواری برای طراحی پوستر خلاقانه و تصویر سازی زیبا در تابلوی خیرالرازقین، به‌عنوان نفر سوم دیپلم افتخار و 5 میلیون ریال جایزه این نمایشگاه را دریافت کرد.

به اعتقاد هیات داوران در هیچ کدام از آثار ارائه شده به این نمایشگاه آن میزان خلاقیت و نوآوری وجود نداشت که جایزه وی‍ژه به آن اثر اهدا شود.

هیئت داوران از تلاش‌های نوگرایانه شرکت‌کنندگان تقدیر کرد اما هیچ اثری را حائز همه معیارهای خلاقیت برتر و ایده‌های نو تشخیص نداد که جایزه وی‍ژه را به خالق آن اهدا کند.

جوایز ویژه مجمع طراحان مستقل شامل 15 میلیون ریال وجه نقد و دیپلم فتخار نیز به هما دلواری و محمدرضا چیت ساز اهدا شد.

کد خبر 31619

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز