۵ زندانی بند بازداشت موقتی‌ها که با تخریب حفاظ نورگیر موفق به فرار از زندان لاهیجان شده بودند تنها ۸ساعت پس از فرار دستگیر و به زندان بازگردانده شدند.

سرهنگ قاسمی

اين فرار عجيب زماني بين ساعت 3بامداد تا 8صبح جمعه رخ داد و به‌دنبال آن 5زنداني 27، 39، 31، 40و 19ساله كه به جرم سرقت به عنف، قتل عمد، نگهداري مواد‌مخدر شيشه، سرقت و سرقت موتورسيكلت در زندان به سر مي‌بردند، موفق به فرار شدند.
مسئولان زندان حدود ساعت 8صبح، زماني كه براي گرفتن آمار نفر به نفر، زندانيان بند بازداشت موقتي‌ها را به خط كرده بودند، متوجه غيبت آنها شدند و وقتي بند را جست‌وجو كردند دريافتند كه اين 5زنداني با شكستن حفاظ نورگير خود را به محوطه بيروني زندان رسانده و موفق به فرار شده‌اند. به‌دنبال اين فرار بي‌سابقه، ماجرا به پليس گزارش شد و از همان زمان تحقيقات براي دستگيري زندانيان فراري كليد خورد.

  • فرار در سرماي استخوان‌سوز

سرهنگ قاسمي، رئيس پليس لاهيجان به همشهري گفت: حدود ساعت 10:24صبح جمعه بود كه ماجرا به پليس مخابره شد. زندان ازبرم، جايي بين لاهيجان و سياهكل واقع شده كه در آنجا سرما تا مغز استخوان هم نفوذ مي‌كند. پس از گزارش ماجرا به سردار ميرحيدري، رئيس پليس گيلان، راهي زندان شديم. آخرين باري كه زندانيان فراري داخل بند ديده شده بودند، ساعت 3بامداد بود و اين احتمال وجود داشت كه آنها دقايقي پس از آن از بند گريخته باشند. پس از اينكه اسامي زندانيان فراري را به‌دست آورديم، جلسه شوراي تأمين با حضور مقامات دادستاني، دادگستري، اطلاعات و... به سرعت برگزار و تحقيقات همه جانبه براي رديابي فراريان شروع شد.

در بين فراريان پسر جواني كه جرمش نسبت به بقيه سبك‌تر بود به چشم مي‌خورد. تيم تحقيق با خانواده وي تماس گرفت و پس از گفت‌وگو با خانواده‌اش آنها را مجاب كرد پسرشان را تشويق كنند كه خود را تسليم كند. اين تلاش‌ها نتيجه داد و هنوز مدت زيادي از فرار بي‌سابقه نگذشته بود كه نخستين فراري تسليم شد.

با اطلاعاتي كه از اين فرد به‌دست آمد، مأموران دريافتند كه بقيه زندانيان راه لنگرود و آستانه اشرفيه را در پيش گرفته‌اند.
سرهنگ قاسمي گفت: «تمامي مخبران و منابع اطلاعاتي ما فعال شده بودند و بررسي‌ها براي رديابي فراريان ادامه داشت. در ادامه تحقيقات به اطلاعاتي دست يافتيم كه نشان مي‌‌داد 4زنداني ديگر پس از فرار در حوالي خانه يكي از دوستانشان در 40كيلومتري زندان ديده شده‌اند.»

تيم‌هاي تحقيق راهي اين خانه شدند و دريافتند كه فراريان صبح جمعه به آنجا مراجعه كرده و پس از دريافت مبلغي پول از صاحبخانه، آنجا را ترك كرده‌اند. اطلاعاتي كه در اين مرحله از تحقيقات به‌دست آمد نشان مي‌داد پس از دريافت پول، يكي از آنها راهي لنگرود شده و 3نفر ديگر به سمت آستانه اشرفيه به راه افتاده‌‌اند. كارآگاهان به خوبي مي‌دانستند كه از دست دادن زمان آنها را از فراريان دور و دورتر مي‌كند و به همين دليل تلاش مي‌كردند تا پيش از تاريك شدن هوا، آنها را رديابي كنند.

رئيس پليس لاهيجان ادامه داد: ايست‌‌هاي بازرسي در مسير احتمالي فراريان فعال شده بود و ساعتي از ظهر گذشته بود كه در يكي از اين ايست‌ها موفق شديم دومين فراري را به دام اندازيم. اين مرد كه به جرم سرقت به زندان افتاده بود، در منطقه كومله، درحالي‌كه سوار يك خودروي عبوري بود به دام مأموران افتاد و دستگير شد.

هر چند بارش برف راه ارتباطي برخي از روستاها را مسدود كرده بود، اما عمليات جست‌وجوي فراريان ادامه داشت. مأموران مي‌دانستند كه 3زنداني ديگر در مسير آستانه اشرفيه هستند اما اينكه قصد داشتند نزد چه‌كسي بروند، هنوز مشخص نبود. بررسي‌ها ادامه داشت تا اينكه از يكي از روستاهاي اطراف اين شهر خبر رسيد 3مرد غريبه در آن حوالي ديده شده‌اند. مأموران در ادامه متوجه شدند كه يكي از اهالي اين روستا به تازگي از زندان ازبرم آزاد شده است. بنابراين احتمال داشت كه 3زنداني فراري براي مخفي شدن راهي خانه اين زنداني شده باشند. تيم‌هاي عمليات پليس راهي خانه اين مرد شدند و در عملياتي ضربتي وارد آنجا شده و موفق شدند 3زنداني ديگر را درحالي‌كه داخل خانه در حال استراحت بودند دستگير كنند.

  • عمليات كم نظير

سرهنگ قاسمي، رئيس پليس لاهيجان مي‌گويد تمامي زندانيان فراري در كمتر از 8ساعت پس از فرار دستگير و دوباره به زندان بازگردانده شدند و اين در حالي است كه اگر همكاري تمامي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي نبود، احتمال داشت كه دستگيري آنها به اين سرعت ميسر نشود.

کد خبر 323389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha