همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در مراسم افتتاح همزمان ۲ هزار و ۸۷۵ پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرهای کشور گفت: خوشحال هستیم که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به رغم اینکه برایمان حاشیه می‌سازند ولی در متن مردم حضور پیدا کردیم و برای بیش از ۲۴میلیون ایرانی،‌ خدمات نوین سلامت ارائه می‌کنیم.

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر سيد حسن هاشمي كه در مراسم افتتاح تعدادی از این مراکز در استان البرز و منطقه مهدی‌آباد از توابع ساوجبلاغ سخن مي‌گفت افزود:‌ پايگاه‌هاي بهداشتي و مراكز جامع خدمات سلامت برای 24 میلیون نفر که 10 میلیون نفر از آنان حاشیه‌نشین و 5 میلیون نفر نیز در شهرهای زیر 50 هزار نفر زندگی می‌کنند با به كار گيري 9 هزار مراقب سلامت به مردم خدمات سلامت ارائه مي‌دهند.

وي گفت: حتی یک نفر از مراقبان سلامت رابطه مستقیم استخدامی با دولت ندارند بلكه مراقبان سلامت از طریق برون‌سپاری خدمات بکار گرفته شده‌اند و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت آموزش دیده است که هر کدام از آنها جمعیتی نزدیک به 3 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار مي‌دهند.

وزير بهداشت اظهار داشت: خدا را شاكريم که امروز نقاب از چهره پنهان حاشیه‌نشینانی که به مراتب شرایط شان بدتر از روستاهاست برمی‌داریم و اولین گروهی هستیم که در حوزه بهداشت محیط و سلامت حاشیه‌نشینان قدم برداشته‌ایم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه برای راه اندازی پایگاه‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت يكهزار میلیارد تومان هزینه شده است گفت: این هزینه هر سال باید تکرار شود چراكه تحت پوشش قرار دادن جمعیت بقیه کشور، نیاز به حمایت دارد.

وي افزود: 18هزار خانه بهداشت با 17 هزار بهورز، وظیفه مراقبت از کودکان، مادران باردار، تغذیه و واکسیناسیون را بر عهده دارند و بهورزان علاوه بر این وظایف در توسعه روستاها و نیز بهداشت محیط نیز فعالیت می‌کنند و خدمات بسیار زیادی را به عنوان نیروهای خط مقدم در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها از جمله فشارخون و دیابت انجام می‌دهند.

دكتر هاشمي به ايجاد مراکز جامع خدمات سلامت هم اشاره كرد و گفت: در این مراکز، علاوه بر خدماتی که در پایگاه‌های سلامت ارایه می‌شود پزشک، متخصص، كارشناسان بهداشت روان و تغذيه هم حضور دارند.

وزیر بهداشت از اهميت موضوع پيشگيري گفت و اينكه در اين حوزه، آگاهی بخشی و خود مراقبتي برای پیشگیری از چاقی و ابتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت ضروری است.

دكتر هاشمي گفت: سلامتی، نعمتی است که قدر آن را نمی‌دانیم و تصور می‌کنیم که هزینه کردن در این حوزه پول هدر کردن است در حالی که هزینه کردن در حوزه سلامت سرمایه گذاری است. هرچقدر انسان‌ها سالم‌تر باشند مولدتر هستند و از نظر اعتقادی نیز می‌توانند نسبت به انجام فریضه‌های خود عامل‌تر باشند.

وزير بهداشت اظهارداشت: کار وزارت بهداشت، برای پیشگیری از بیماری‌ها فقط توصيه کردن نیست بلکه عزم جدی داریم تا از ورود و مصرف روغن‌های مضر که باعث جرم گرفتگی دیواره رگ‌ها می‌شود، جلوگیری کنیم علاوه براين، کنترل مصرف نمک، مواد قندی و سموم غذایی نیز از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت است.

دكتر هاشمي بر ضرورت همکاری‌های بین بخشی بين وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي در امر پيشگيري از بيماري‌ها هم تاكيد كرد و از رسانه‌ها هم خواست كه در اين موضوع مهم دولت را ياري كنند.

کد خبر 323368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha