شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رائول کاسترو،رئیس‌ جمهور کوبا به عنوان نخستین سفر رسمی یکی از روسای جمهور کوبا به فرانسه، امروز شنبه ۱۰ بهمن وارد پاریس می‌شود؛ سفری که می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های فرانسه را تقویت کرده و از روابط اقتصادی، فرهنگی و گردشگری قوی‌تر میان پاریس و هاوانا حمایت کند.

قرار است رائول کاسترو،رئيس‌جمهور كوبا امروز برای بخش غیررسمی و خصوصی سفرش پیش از سفر رسمی‌اش در روزهای دوشنبه و سه شنبه وارد پاریس شود که این رویداد هشت ماه پس از توقف یک روزه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه در هاوانا رخ می‌دهد.

قرار است این دو رئیس‌جمهور دوشنبه شب در کاخ الیزه با یکدیگر شام بخورند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه گفت: این سفر بیانگر اقدام جدیدی در ایجاد یک رابطه قوی‌تر میان پاریس و هاوانا است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سفر کاسترو همچنین دو ماه پس از آن انجام مي‌شود که کشورهای وام‌دهنده "کلوپ پاریس" در مقابل تعهد کوبا برای پرداخت کامل 6 / 2 میلیارد دلار وام دریافت کرده از کشورهای توسعه یافته طی یک سال و نیم آتی، 5 / 8 میلیارد دلار از دیرکرد بازپرداخت‌های سود وام کوبا را بخشیدند.

فرانسه که چهار میلیارد دلار از کوبا به خاطر دیرکرد بازپرداخت‌های وام طلب دارد، رهبری این مذاکرات وام دهندگان را به عهده داشت. این توافق از سوی هر دو طرف به عنوان اقدامی ضروری برای هموار کردن راهی که کوبا بتواند مجددا به اعتبار بین‌المللی دسترسی پیدا کند، استقبال شد. کوبا مدت‌هاست به خاطر دیرکرد در بازپرداخت وام‌ها از اعتبار بین‌المللی محروم شده است.

آمریکا تحریم اقتصادی علیه کوبا را حفظ کرده و یکی از کشورهای وام دهنده به کوبا محسوب نمی‌شود.

فرانسه امیدوار است به دنبال عادی سازی روابط میان هاوانا و واشنگتن، شاهد شکوفایی همکاری‌های تجاری در بخش صنایع گردشگری، حمل و نقل و محیط زیست کوبا باشد.

یکی از مقام‌هاي ارشد فرانسه گفت: توافق به دست آمده در کلوپ پاریس راه را برای یک توافق دو جانبه با فرانسه که قرار است روز دوشنبه امضا شود، هموار می‌سازد.

بدهی باقی مانده کوبا به فرانسه 390 میلیون دلار (360 میلیون یورو) است.

یکی دیگر از دیپلمات‌های فرانسه گفت: با این توافق دو جانبه جدید، بخشی از این پول مجددا در پروژه‌های عمرانی در کوبا سرمایه‌گذاری خواهد شد.

انتظار می‌رود کوبا و فرانسه خبر افتتاح دفتر "آژانس توسعه فرانسه" در هاوانا را نیز اعلام کنند. این آژانس یک موسسه مالی ویژه است که می‌تواند با هدف حمایت از پروژه‌های عمرانی دو جانبه به فعالان بخش خصوصی و دولتی وام دهد.

فیدل کاسترو، رئیس جمهور سابق کوبا و برادر رائول کاسترو در سال 1995 میلادی برای یک سفر شخصی به پاریس رفت و با فرانسوا میتران، رئیس‌جمهور وقت فرانسه در کاخ الیزه دیدار کرد.

انتظار می‌رود در حاشیه سفر رائول کاسترو، تعدادی توافق‌هاي تجاری امضا شود.کمپانی‌های فرانسوی که در حال حاضر با کوبا کار می‌کنند می‌توانند از فرصت‌های عمرانی جدید بهره‌مند شوند.

کد خبر 323333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha